onsdag den 10. august 2016

It doesn't matter if you're black or white


Anmeldt af Søren Nielsen

Der var engang hvor film (og musik) ikke stank. Det var dengang man spillede Space Invaders for en daler. Hvor voksne mænd ikke lavede hjertetegn med fingrene. Hvor hysteriske forældre ikke det ene øjeblik lavede en shitstorm mod Bilka for at udskrive en konkurrence til Sea World og i det næste, bestilte en afbudsrejse for hele familien til det åh så demokratiske Tyrkiet - morans!

Det var dengang filmplakater var håndmalet kunstværker, og var de af den helt rigtige slags, ja så var de prydet af en badass nigga med en kæmpe afro fritz, Elvis solbriller, pumpgun, halv nøgne tøsepiger, speedbåd og en eksplosion i baggrunden. Det var dengang at videohylderne bød film som Black Mama White Mama

 
Og lad mig da bare løftet sløret, skulle du fortsat være ramt af den mindste tvivl. Dette er en badass movie. Dette var før film blev lavet af revisorer. Før romertal, før reboots og 87 superhelte titler på et år. Dette er en film med the one and only chokopops princess of black exploitation Pam Grier!  

Chokoladeskønheden der er så awesome, at hun smelter før hun når at kilde dig på kyssetøjet. Dette er…(jeg bliver liiige nødt til at trække luft ind).. en film med Sid fuckin’ Haig! Vi gentager lige: Sid Haig! Manden som er teleporteret til moder jord fra en dimension hvor Co2 er udskiftet med coolness. En mand for vis lige vi skal have fat i kraven på William Forsythe, for blot at fatte lidt af omfanget på. Vi taler Captain fuckin’ Spaulding in the making her ladies and gents! Og ja, bliver du nu blindet af neonreklamen så lad mig læse budskabet højt for dig: Black Mama White Mama er en (du gættede det) badass no bullshit movie! Fra før voksne mennesker løb rundt som hjernedøde zombier efter gule bamser og tv ikke var tapetseret med bolig -og madprogrammer 24-7.

The Devils Rejects: Moseley, Zombie, Haig og Forsythe
  
Pam Grier og Margaret Markov (Black & White Mamas) ankommer til et kvindefængsel og her spilder de ikke tiden, men sender de to damer i et rask brusebad med en flok andre indsatte, alt i mens en af de kvindelige vagter i al hemmelighed står i et skab og masturberer til det overdådige syn. Det er imidlertid ikke nok for hendes lyster, hun vil gerne i close encounter med Miss Grier, som dog ikke er helt varm på invitationen, så hun smasker i stedet Grier lidt rundt med en sort læderhandske alt i mens hun stødvis stønner den fillipinske nationalmelodi. That’s right, som alle rigtige W.I.P film, er denne perle selvfølgelig filmet i Asien, da det koster nul og en krone. 

  
Her efter blusser Black & White Mama rivaliseringen for alvor ud lys luge og efter et hvis-jeg-først-flår-dit-tøj-af-har-jeg-vundet-slagsmål ender de to hotties nøgne sammen i boksen. Boksen, som er et Ikea skab placeret midt i middagssolen hvor du så kan tænke lidt over livet. Og ved du hvad? Vi har knap nok rundet de 20 min. endnu. 

Det viser sig efterfølgende, at White Mama er tilknyttet en militant oprørsbevægelse (hey, det er70’erne det her, venstreorienteret militante grupperinger er ligeså normalt som grisefest på Mallorca) og for at lokke White Mama's medsamsvorende frem i lyset, beslutter man sig for at overfører hende og Grier til et andet fængsel. Planen kunne dog være eksekveret en hel del bedre, da stort set alle vagterne bliver majet ned og det endda lykkedes de to madammer at flygte. Lænket til hinanden - selvfølgelig. Let the show begin.



Der er absolut W.I.P film der er langt mere ekstrem i sit udtryk fra perioden, men ikke nødvendigvis mere underholdene. Denne sag kan du med ro i sindet lure uden du vågner med stiverik og dårlig samvittighed dagen efter. Det eneste du risikerer, er et lidt længere brusebad. Grier og Markovs elegante, men ikke problemfri flugt fra myndigheder, Haig, hunde, sex -og voldspsykopater på tværs af landet til the final shootout er ikke bare a joyride, men en fuldblodstur i underholdningskarrusellen. Også har jeg endda ikke nævnt, at der er en nonne beating som dessert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar