Monster movies har været på Hollywood menuen siden ja,
tidernes morgen. King Kong var måske ikke første mand på dansegulvet i 33, men
satte til gengæld standarden for kommende monster film og bidrog med en uset kompleksitet
af hjertevarm avekat (bag det bidske og gigantiske ydre) som sidenhen aldrig er
blevet overgået. Og det på trods af mange mere eller mindre kreative forsøg.
Den
japanske version, Godzilla, rejste sig fra atomasken i 50’erne og blev senere
amerikaniseret af bl.a. Master of Disaster Ronald Emmerich i 99’ og på trods af
de omfattende ødelæggelser, så blev den japanske eksport succes inviteret
indenfor i det gode selskab igen i 2014. Myerne som er vores overmænd på
samtlige parametre, vil grine højt og længe af en 42 timers arbejdsuge og når vi tillige
med gør dem gigantiske, som i den fremragende Them! fra 54, ja så er vi for
alvor i øjenhøjde med problemer.
Parrer du stop-motion guruen Ray Harryhausen med
Jules Verne, så skal der selvfølgelig komme noget stort og fantastisk ud af
anstrengelserne og det gjorde der i 61’ med Mysterious Island. Men allerede i
58’ havde Harryhausen fået øjnene op for hvad filmmediet nu var i stand til og
leverede første og bedste indspark i sin fascinerende Sinbad trilogi med The
7th Voyage of Sinbad.
The Blob var måske ikke et monster i traditionel klassisk
forstand, men der imod en….jelly klump. King size naturligvis. En på alle måder
idiotisk drive in forestilling i bedste Roger Corman stil som er vanskelig ikke
både at grine og blive fascineret af på samme tid. Og på samme måde som Return of the Killer
Tomatoes gav verden Mr coffy, aka. George Clooney, så fødte The Blob The King of Cool Steve McQueen. The
Lost World er undertitlen på Spielbergs efterfølger til sin egen teknisk
fremragende dino genoplivning: Jurassic Park. Jurassic Park er en af de film
der dukker op nu og da i biografmørket og sparker niveauet for effekter på film tre hylder
op. En anden er Terminator 2, men det er et helt andet monster og historie. The
Lost World er til gengæld også titlen på en af filmhistoriens mest ikoniske lynnedslag.
En af de film der definerer en hel genre. Trekløveret Harry O. Hoyet, Arthur
Conan Doyle og stop-motion pioneren Willis O’ Brien rystede ikke bare
biografpublikummet, men verden, da de præsenterede os for The Lost World!
Kong tager sit udgangspunkt i USA mest sviende nederlag; Vietnam
krigen. Verdens mægtigste magt har måtte se sig besejret af en flok asiater med
stråhatte og vandbøfler og er nu på vej hjem med halen mellem benene. Det gælder
dog ikke Samuel L Jackson som spiller Preston Packard, den hårdkogte leder af
den berømmende og berygtede helikopter deling The Sky Devils. Jackson og de
andre djævle er udset til at være militær back up for en ekspedition til Skull
Island, ledt af Bill Randa (vakt mere død end til live af en halv John Goodman).
Her skal de undersøge øen for…ja? Det er der ikke rigtig
Vores venner bliver bragt til Skull Island pr. skib, men da
de ankommer er øen (som den slags bør) indhyllet i en frygtelig storm med lyn,
bulder, brag og nul sigtbarhed. Goodman trodser alle råd og advarsler og
beordrer at de går i luften og flyver direkte igennem stormen til paradis på
den anden side. Som sagt så gjort og snart er de tre helikoptere vi så på
skibsdækket, forvandlet til femten og eventyret kan begynde.
Marinesoldater på opdagelse med videnskaben på slæb, kan der
komme ganske underholdende film ud af. Aliens er et eksempel. Det samme gælder
specialtropper i ukendt terræn på monster jagt. Her er Predator et andet. Så,
historien om Kong sat i 70’erne, til tonerne af bl.a. Bowie og Hendrix og med
det overskydende våbenarsenal fra Nam som skal brændes af, ja så kunne du
sagtens få den tanke, at her venter der en fin gang popcorn underholdning. Så
heldig er vi langt fra.
Når du frivilligt vælger at klemmer måsen ned i det røde biografsæde, fordi du har indløst billet til en kæmpeabe med et veludviklet moderkompleks, så har du næppe fostret de største forventninger om at skal holde styr på et Usual Suspects twist, diverse subplots og dybtgående personskildringer. Alligevel er det vanskelig ikke at blive forbavset over hvor lidt Kong har at byde ind med både når det kommer til..*host* handling, plotudvikling og ikke mindst persongalleri. Selv om vi ikke bare er i popcorn segmentet af underholdningsindustrien, men i den usaltet del, så er Kong forbavsende ligegyldig.
Look at my tits goddamnit. Look at them! |
Goodman virker mere
end træt af det hele og man fornemmer et lettelsen suk, da han endelig bliver
spist. Samuel L Jackson som engang var bad n’ black, er og har længe været en
parodi på sit tidligere farverige jeg. Det er som om, han har erkendt, at karrieren
lakker mod enden, og skal huset i Malibu have en facaderenovering og den sidste
Porsche tilføjes garagen, ja så må jeg hellere deltage i alt hvad min agent kaster
i nakken af mig. Det mest opsigtsvækkende ved hans figur i Kong er faktisk, at
han på intet tidspunkt siger nigga.
Som i Jackson's Kong film, er her også lokale
øboer. De er dog placeret i filmen uden grund og bidrager, som det eneste, med
lidt vandfarve i ansigtet. Når de altså ikke står tavse og bukker. I Jacksons
besad de måske ikke ligefrem en nøglerolle for historien, men var et vigtigt
element og klar filmens mest skræmmende og intense indslag.
Problemet med Kong er mange og stiller de sig på skuldrene
af hinanden, vil de uden problem kunne hviske den tårnhøje abe i øret, at den
blot er statist i egen film. For Kong dvasker dovent rundt på øen og dukker op
her og der hvor han nu passer ind. Det samme kan man sige om vores
ekspeditionsgruppe, som straks da de ankommer, for ødelagt samtlige
helikoptere, da de alle, uden undtagelse, vælger at flyve så tæt på Kong, at
han kan daske dem ned fra himlen en efter en. Ikke en af de garvede
Vietnamveteraner forslår: Hey, måske skal vi skyde på bæstet, udenfor dens
rækkevidde? Ikke så underligt at de tabte krigen. Herefter beslutter en vrissen
Samuel Jackson sig for, at vil hævne sine døde mænd. Hvad de ikke kunne med
femten kamphelikoptere, kan de utvivlsomt udrette med et par geværer og en pistol.
En kæmpe abe er selvfølgelig ikke nok for et moderne
publikum. Især ikke nu, filmskaberne ikke ved hvad de skal bruge den til, så i
stedet opfinder de et fabeldyr. Et hybridt monster. Der mest ligner en krydsning
mellem en sølvfisk og komodo. Dette monster er selvfølgelig øens virkelige
trussel og kun Kong kan holde den og de mindre udgaver i skak og dermed bevare
øens naturlige balance. En detalje som den krigsliderlige og trætte Samuel Jackson selvfølgelig ikke har øje
for og nok engang må vi mennesker betale prisen for at bolle moder natur i
røven.
Er der så ikke noget godt at berette om Kong? Åh jow, det er
der da. Traileren er ganske veludført og altid fede John C Reilly som spiller en
pilot der blev skudt ned på øen for snart 30 år i siden og har (over)levet der
lige siden, gør det godt som en rund, mere human og menneskelig udgave af Walther Kurtz fra
Apocalypse Now. Og dermed har vi så langt om længe koblingen til Vietnam og filmens plakat. This
is the end. My only friend the end.- heldigvis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar