torsdag den 12. februar 2015

It knows what scares you!




Anmeldt af: Jes Beier
 
I 1982 var Steven Spielberg aktuel med sin store publikumsmagnet og crowdpleaser om en lille venlig rummand, der bliver efterladt på Jorden og bliver ven med en lille trist dreng. Han var dog også involveret i en anden film, og selvom det er Tobe Hooper der står krediteret som instruktøren, så står der Spielberg over det hele på ”Poltergeist” der godt nok er en gyser, men det er også på mange måder et eventyr og frem for alt er det en historie om hvad der er på den anden side af den fysiske verden (om noget). For selvom familien Freeling helt klart har mere end bare en almindelig drilleånd på spil i deres hus, og der er langt voldsommere og mere ondskabsfulde kræfter på spil, så er Spielberg lige så optaget af at pirre vores nysgerrighed om hvad der er på den anden side af døden og om det er muligt for et levende menneske at opholde sig på astralplanet mens det stadig er i livet. 



Svaret er tilsyneladende ja, for da familiens lille Carol Anne (Heather O’Rourke der senere tragisk døde som kun 12-årig) pludselig forsvinder efter nogle af de første paranormale begivenheder på matriklen, bliver det hurtigt klart, at hun er blevet suget over i den åndelige verden, hvor hun nu opholder sig sammen med væsener der absolut ikke har reelle hensigter. Efterhånden som episoderne eskalerer beslutter familien sig for at tilkalde hjælp i form af en parapsykolog (Beatrice Straight) og hendes to assistenter. De stiller deres udstyr op og tror at det bliver endnu en dag på kontoret, men det gør det selvfølgelig ikke. Så ind fra højre kommer en af filmhistoriens mest originale og besynderlige skikkelser, det clairvoyante medie Tangina (Zelda Rubinstein), der gør det klart for dem at der skal helt andre boller på suppen, hvis de skal have datteren såvel som husfreden tilbage igen. Fra da af accelerer filmen henimod et flot crescendo og med et ekstra svirp med halen til allersidst. Sådan!



Filmen blev en instant classic og publikum tog imod filmen med lige så megen varme som med ”E.T.”, så Spielberg havde bestemt et godt år og den holder da også pænt efter godt 30 år. Men alligevel er det som om den er falmet noget og ikke længere har helt den samme gennemslagskraft som tidligere. Det har mindre at gøre med at der sidenhen er sket meget inden for genren og at man måske skal have mere kul på fyret for at blive rigtig skræmt. Men det er nu ikke her skoen trykker, for ”Poltergeist” er både spændende, uhyggelig og
fascinerende, selvom det på mange måder er en film for (næsten) hele familien.

Man rives med i kraft af den elementært spændende historie og det kan man ikke tage fra den. Grunden til at den ikke helt har det antal slidlag som først antaget skal findes et andet sted. Det skyldes først og fremmest at Hooper (eller er det Spielberg?) ikke bygger historien rigtigt op fra starten; scenen med tordenvejret kommer i bogstaveligste forstand som lyn fra en klar himmel og fremstår langt mere som et klimaks end som den første mundsmag på, hvad familien senere kommer til at stå over for. Derfor kommer man meget skævt ind i filmen og havde det ikke været for den tykke atmosfære – som skabes i kraft af Jerry Goldsmiths fremragende score og Matthew F. Leonettis mættede billeder – beskrivelsen

af den helt almindelige familie og – måske særligt – Zelda Rubinsteins festlige figur, så var ”Poltergeist” nok kommet i ret store problemer. Desuden havde man gerne set at den ældste datter kommer mere med i filmen og dramaet svækkes af at hun mest af alt er en birolle. Men det lykkes heldigvis at fastholde tilskueren uden de store kritikpunkter og Spielberg leger med vores primalfrygt med en række tricks og effekter som kun han kunne trække ud af ærmet. 


Lige om lidt kommer der så et remake. Det var vel hvad man kunne forvente. Men det bliver næppe en film der kan matche den originale, ligesom de to film der fulgte i ektoplasma-sporet fra den lykkelige Hooper-Spielberg koalition heller ikke kom på omgangshøjde med denne.


Poltergeist 1982
Instruktør: Tobe Hooper
Manuskript: Steven Speilberg, Michael Grais
Mark Victor
Fotograf: Matthew F. Leonetti
Medvirkende: JoBeth Williams, Heather O'Rouke
Craig T Nelson, Zelda Rubinstein, Beatrice Straight

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar