Anmeldt af: Jes Beier
Det
kan sagtens være at Walter Matthau mest lykkedes med sine komiske
rollepræstationer, men han kunne bestemt også gøre indtryk i det dramatiske
rollefag, hvilket man klart ser i to af 70’ernes bedste spændingsfilm, nemlig
Don Siegels ”Charley Varrick” og Joseph Sargents ”The Taking of Pelham 123” der
kom lige efter i hinanden i henholdsvis 1973 og 1974. Her over 40 år efter står
de begge lige så stil- og slidstærkt som dengang de havde premiere og formår
stadig at gribe publikum i struben, hvilket blandt andet skyldes Matthaus
no-nonsense approach til begge roller.
I sidstnævnte spiller han den lidt
dvaske inspektør Zachary Garber, der leder trafikpolitiet og mest af alt er
dødtræt af sit arbejde, der ikke byder på de store udfordringer, bortset fra sølle
blottere, aflyste tog og falske bombetrusler. Men da en gruppe svært bevæbnede
mænd en dag kaprer et tog, får han pludselig sin sag for og skal bruge al sin
snarrådighed for at regne forbrydernes næste træk ud i tide, så han kan
forhindre at de begynder at skyde gidslerne ned ét efter ét! Jo og så at de ikke slipper af sted med den
million dollars som de forlanger i løsepenge!
Det lyder jo enkelt, for
hvordan skulle fire mænd kunne forsvinde midt i storbyen, når samtlige metrostationer
på strækningen er massivt dækket op af betjente og centralen kan følge hver en
bevægelse toget foretager sig? Men der er desværre bare noget hverken Garber
eller politiet har taget i betragtning, og dette bliver begyndelsen på en af
filmhistoriens mest nervepirrende nedtællinger nogensinde. Filmen
er forrygende. Enklere kan det ikke siges. Man sidder med livet i hænderne fra
start til slut og velsignes oven i købet med en af de mest intense finaler i
nogen film.
Men hvordan er det lykkedes Joseph Sargent – hvis CV ellers ikke
byder på de helt store bedrifter – at skrue så adrenalinfyldt en film sammen,
som stadigvæk kan holde sit publikums opmærksomhed i en skruestik i samtlige
104 minutter? Det er der flere grunde til og efterhånden som man lister dem op,
bliver man bare endnu mere begejstret over hvor utroligt vellavet det hele er.
For det første er der skuespillerne og hvilket cast! Altid fremragende Robert
Shaw spiller gruppens leder, en fuldkommen hensynsløs master-criminal med det
helt store overblik over hver en detalje, der med sadistisk fryd nyder sit syge
spil med Garber over radioen. Dernæst er der Martin Balsam som forsmået
jernbanemand med løbetud, der ligger inde med vigtig viden om metroteknik og
endelig Hector Elizondo som afstumpet psykopat med konstant kløen i
aftrækkerfingeren. Han leverer i øvrigt nogle af filmens bedste replikker og
som den sidste kaprer ser man Earl Hindman.
På metrocentralen overbeviser Dick
O’Neill som trafiklederen og – i en afsindigt morsom og typerigtig rolle – Tom
Pedi som Caz Dolowicz, den koleriske daglige leder af metroen, der bander og
svovler i ét væk over at hans jernbane ikke fungerer og er fuldkommen ligeglad
med at 18 mennesker er i overhængende livsfare. I det hele taget er hele filmen
besat med de 100 % rigtige skuespillere der alle leverer toppræstationer,
således også Jerry Stiller (ja, Bens fader!) som den luddovne skrivebordsfunktionær
Rico Patroni, der først får fingeren ud af bageriet, da sagens alvor rigtigt går
op for ham. Ligeledes er der Julius Harris som politiinspektøren og Kenneth
McMillan som
For
det andet er der humoren, for selvom ”Togkapring”, som den kom til at hedde på
dansk, er en nailbiter, så sætter Sargent det hele på spidsen med en sort humor
og nogle bizarre indslag, der kun er med til at få nervespidserne til at stå
endnu mere på højkant. Det er ikke nemt at få komik til at indgå i så gnidningsløs
en cocktail med benhård spænding og eksploderende action, men Sargent slipper
af sted med det til UG. Man skiftevis gyser og griner og ved i det hele taget
ikke rigtigt hvilket ben man skal stå på, hvilket kun gør oplevelsen så meget
mere fantastisk.
For
det tredje er der klipningen som måske i virkeligheden er hovedårsagen til at
denne film har holdt over fire årtier. Den er uhyre godt disponeret og Sargent
har fuldkommen styr på de indledende scener og opbygningen af spændingskurven
og når først filmen kommer helt op i gear, så er der simpelthen bare ikke noget
let-up: den accellerer bare derudaf
indtil den dramatiske konklusion og finurlige slutscene.
Den
fjerde og sidste komponent i denne overlegne opskrift på den perfekte thriller
er selvfølgelig musikken af David Shire (Norma Rae, Zodiac m.fl.), der ikke
alene passer som fod i hose til filmens enestående puls og særlige nerve, men
simpelthen ER en integreret del af hele historien og fortæller lige så meget
som billederne selv og den suveræne montage. .Der findes ikke mange film hvor
musik, lyd- og billedside samt narrativ indgår i en fuldkommen korrelation med
hinanden, men ”The Taking of Pelham 123” hører indiskutabelt til dette
eksklusive selskab. Der findes heller ikke mange film der bliver bedre for hver
gang man ser dem, men det gør denne. Eureka!
Owen
Roizman (The French Connection, The Exorcist m.fl.) lavede billederne og det
slap han altså ret godt fra. Det gjorde alle der havde med denne enestående
film at gøre. Tak til dem alle sammen. Jeg ved ikke hvem der leverede maden på
settet, men det står på credits.
Filmen
er i øvrigt baseret på John Godeys bestsellerroman der blev væsentligt
forbedret – og fik forøget sit i forvejen komfortable salgstal – fordi Joseph
Sargent smed den op på det hvide lærred.
The Taking of Pelham One Two Three 1974
Instruktør: Joseph Sargent
Manuskript: John Godey & Peter Stone
Fotograf: Owen Roizman
Medvirkende: Walther Matthau, Robert Shaw,
Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman,
Dick O'Neill, Lee Wallace
Simpelthen en fantastisk film. Så den sidst den var på DR.
SvarSlet