Anmeldt af Søren Nielsen
De to venner og amatør forbrydere, Sonny og Sal (Al Pacino og John Cazale), røver på amatøragtig vis en bank for at skaffe penge til Sonny's vens kønsskifteoperation. Men alt går galt og i løbet af ingen tid er banken omringet af
politi og den groteske situation eskalerer til et mediecirkus, hvori både
røvernes privatliv og ydmygelsen af politiet udstilles for hele byens
befolkning.
Er Scorsese og Allen New York instruktører, så er Sidney Lumet det så sandelig også. Måske endda i endnu større grad.
Er Scorsese og Allen New York instruktører, så er Sidney Lumet det så sandelig også. Måske endda i endnu større grad.
Med den smukke musikalske åbningsmontage (filmens eneste i
øvrigt) af Elton John som ret beset intet (eller meget lidt) har med filmen at
gøre, anslår Lumet pulsslaget for Dog Day Afternoon som hverken slipper
film eller sit publikum igen.
Sidney Lumet 1924-2011 |
Dog Day nævnes ofte som en autentisk film og det er den da
også, hvis ikke andet, så delvist. Al Pacinos figur John Wojtowicz har i forskellige interviews udtalt at han
vil vurdere den er omkring 30-40% autentisk (han skifter dog af og til holdning).
Det betyder i bund og grund også mindre for der hvor filmen til gengæld er fuldblodsautentisk, er i den helt utrolige
tidslomme som Lumet indhyller os i. En tidsånd med autoriteternes forrådelse af
masserne. Vietnam, Watergate, Nixon’s retræte, bestikkelsessager, FBI’s
ulovlige aflytninger af almindelige amerikanere og så selvfølgelig Attica. I
Dog Day repræsenterer det overvældende politiopbud staten og magten, mens Sonny
er den lille mand på gulvet. Hvor sympatien ligger begravet er ikke vanskeligt at få
øje på. Hverken blandt de hårdt prøvede New Yorkere eller Lumet.
Dog Day er Pacino’s film. Manden er outstanding og
vel aldrig sidenhen set bedre? Vi lever og ånder igennem hans up’s and downs som den
hjælpe -og håbløse bankrøver med et hjerte af guld. Der skulle en Nicholson og Gøgerede til for at fravriste ham Oscarstatuetten. Tænk at manden var på vej til at
udvandre på et tidspunkt. Sarandon (i hans debut) og Durning leverer begge
fremragende præstationer, men bedst af alle er John Cazale, der spiller
Pacinos socialt handicappet makker og endnu mere hjælpeløse bankrøver. Cazale
der som få, i sin al for korte karriere, formåede at udtrykken en trished og samtidig
fængslende tilstedeværelse i sine roller er her filmens x-factor. En tikkende
bombe som samtidig skal holdes i hånden. Ingen tror for alvor at Sonny kan
skyde et gidsel, men Sal?
John Caqzale nåede kun at medvirke i fem film, men hvilke film:
Godfather I + II, The Conversation, Dog Day og The Deer Hunter som punktummet.
En film han aldrig så det færdige resultat af. Til gengæld blev alle fem film
nomineret til en Oscar som årets bedste. Cazale var i øvrigt kærester med Meryl
Streep da han døde alt for tidligt blot 42 år gammel.
Lumet der i en generation af fremragende instruktører tilhørte toppen, bliver ikke bedre end her. Som sædvanligt er der
ikke så mange dikkedarer. Vi smides resolut ind i handlingen og både som
stilist og som skuespillerinstruktør er han eminent. Den konstante balanceakt mellem den euforiske stemning udenfor med Attica tilråbene og Put
down your guns. Sat i scene til politiopbud, helikoptere og pressen,
til de intime øjeblikke indenfor i banken og ikke mindst telefonsamtalen mellem
Sonny og hans ”kone” er eminent håndteret. Der er alle chancer for at falde i, men Lumet forvalter bøsseelementet
til perfektion. Det ligger og lurer lige under overfalden. Alle kan mærke det, men Lumet fristes aldrig af Hollywood sygen til at oversælge sit budskab, men behandler det vanskelige emne både subtilt og med udsøgt værdighed. Tør en tænke tanken til ende, havde Oliver
Stone siddet i instruktørstolen?
Dog Day er 70’erne.
Vi sætter os ind i tidsmaskinen og vupti, er vi tilbage. Og samtidig er det måske om nogen filmen, der er med til at
understrege ikke bare hvor vigtigt et årti det var for amerikansk film, men
for film i al almindelighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar