Anmeldt af Svend Erik Ejstrup
Jesse Woodson James (1874-1882) var Amerikas første
rigtige berømthed. Der er blevet skrevet utallige bøger omkring en af USA’s
mest kendte fredløse – alle farverige og fascinerende med fokus på hans
kolossale larger-than-life offentlige person og vovede bedrifter; og de fleste
af dem indeholder kun tilfældige referencer til sandheden. For dem, han
overfaldt og røvede, og for familierne til dem, han dræbte, var han en gemen
kriminel, men i avisernes sensationsprægede nyhedsartikler og billige bøger,
der fortalte om James Banden gennem
1870’erne, var Jesse genstand for
stor ærefrygt og beundring.
Han var en
mand med en tragisk sag, en forbundssoldat, der blev såret og uretfærdigt
behandlet og derfor slog tilbage mod Unionen, der ødelagde hans liv. Og mest
vigtigt, så repræsenterede han det sidste af det vilde vesten over for den
befolkning, der nu levede et mere civiliseret liv – et symbol på frihed og den
amerikanske ånd. En karismatisk rebel, der undslap loven og fulgte sine egne
love - på alle måder en legende!
Jesse James & Robert Ford |
Det er
fristende at placere The Assassination
of Jesse James by the Coward Robert
Ford i skuffen med revisionistiske westerns, hvis sigte bl.a. var at
tilføre westerngenren en form for social realisme (ikke at forveksle med
socialrealisme). Den fremtræder elegisk og revisionistisk i sin stil, men
handlingen koncentrerer sig imidlertid tilsyneladende om noget helt andet end
at forsøge at vise "hvordan det var".
Andrew Dominik
interesserer sig for kendisproblematikken. Hvorledes sikrer Jesse James sig sin fortsatte
celebretystatus, nu da hans karriere evidentligt er for nedadgående? James vælger at lade en fan komme sig så
nær, at problematikken omkring uindskrænket tilbedelse, bliver drivkraften i
filmen og bevægelsen mod "martyrdøden", som James i realiteten selv arrangerer. Han udfordrer Ford ved at sige, at han aldrig kan
blive som James, inviterer ham til
sit hjem og forærer ham et flagrant våben.
Filmen
opererer i samme elegiske toneleje som McCabe
and Mrs Miller eller Days of Heaven, hvilket understreges fint, men uden subtilitet af Nick Caves score. Brad Pitts spil fremstiller Jesses
figur skrupelløs og stærkt i historien godt fulgt op af Afflecks præstation som den næsten elskovssyge kujon. Vi får Sam Shephard i en cameo, der medvirker
til at understrege, at James-bandens
tid er omme. Roger Deakins (No
Country for Old Men) understreger for
anden gang i løbet af kort tid sin
evne for at lade landskabet spille en aktiv, næsten afgørende rolle i udformningen af mændenes karakter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar