torsdag den 1. september 2016

Filmen du får ondt i kraniet af

Anmeldt af Monkeyman

I denne opfølger til Ghost Rider, kæmper Johnny (Nicolas Cage) stadig med sin forbandelse som djævelens dusørjæger. Han har trukket sig tilbage til en fjerntliggende del af Østeuropa, da han hyres af en hemmelig religiøs sekt for at redde en ung dreng fra djævelen (Ciarán Hinds). Til at begynde med er Johnny ikke parat til endnu en gang at påtage sig Ghost Riders skræmmende kræfter og magt, men der er ingen vej tilbage, hvis han skal redde drengen – og muligvis en gang for alle gøre sig fri af sin forbandelse.

Jeg var bestemt ikke fan af 1'eren, men efter at ha' set traileren til Ghost Rider 2: Spirit of Vengeance, så havde jeg et håb om, at holdet bag CRANK filmene ville rette op på Marvels mørke helt Johnny Blaze, og gi' mig én på opleveren!
Men min skål med Matador Mix kom relativt hurtigt til at få en grim bismag, da filmen så gik igang.

Vi kan jo starte med Mr. I Can Get No Satisfaction, himself!!! Og jeg mener selvfølgelig manden uden mimik, Nicolas Cage, der vender tilbage i hovedrollen, som jeg helst havde set var gået til en anden, men nu må vi altså endnu engang bide i det sure æble. Cage ser mest ud som om, at han kører efter sine sædvanlig rutine, som hedder: Jeg spiller mig selv, og giv mig mine 20 millioner dollars, så jeg kan betale af på min store gæld!!!

Actiondelen er dog en af de ting der fungerede udmærket, men der også visse underlige løsningsmetoder, hvor det der skulle være en kick-ass sekvens, nok mere ender med at blive et ass-kick element, der hurtigt vil fremprovokere kløe i hovedbunden! Effekterne er ganske fine, men synes gode spildte kræfter når plottet er så kaotisk, rodet og pinagtig klichéfyldt som det er hér. Og havde filmen så i det mindste blot taget sig selv lidt mindre seriøst og tilføjet en gang høj oktan af charme, så kunne det måske godt ha' gået.... men ak nej! Og det er drøn ærgerligt, når Ghost Rider visuelt ser sejere ud end i den første film, med hans mere sorte og brændte udseende, men når han så kommer i bevægelse, så falder ens drømme om en fed Ghost Rider film sammen, på trods af de har en karakter der kan bygges på, da baggrunds materialet i form af tegneserien skam er der.

Oven på denne smeltede islagkage var klipningen også så ringe, at jeg må gå ud fra at klipperen har været under så kraftige smerter undervejs, at han simpelthen bare måtte speede processen op for at komme til lægen, hvilket har medfødt skuddermudder! Hvis man er en ung teenager der er ligeglad med hvad man ser, og bare skal have et hurtigt fix, før man bruger resten af dagen på at sidde med ansigtet begravet i sin smartphone, så der nok få eller ingen indsigelser imod filmen og dens problemer, men som en lidt ældre person, så kræver jeg sgu noget sjæl og charme, når man laver et projekt som dette! Og siden Ghost Rider 2: Spirit of Vengeance hverken har det ene eller det andet, så ryger den i glemslens filmdyb, hvor dens forgænger venter som trods alt var en fin middelmådig tømmermandsfilm, hvilket dette langt fra er.

Så 1 splat for visse actionsekvenser og Nicolas Cages til tider absurde ansigtsudtryk plus skæve preformance!