lørdag den 30. juli 2016

First we take Manhattan...

Jason Takes Manhattan er faktisk, tror det eller ej, lidt af et mirakel. Ja, ja jeg kan godt se du allerede nu ligner et stort spørgsmålstegn, så jeg må hellere løftet sløret for hvordan det kan lade sig gøre. Jeg var faktisk på vej til at springe på et midnats tilbud om en tur ned af Amazon floden med en velvoksen slange, Jon Voight, Jennifer Lopez røv, cola og chips, da jeg tænkte: Ahh den tur har jeg ladet mig narre på én gang for meget. Så stafetten som aftens filmguide blev i stedet overdraget til selveste mors dreng aka. Mr. Jason Vorhees. Og her kommer vi så til mirakel delen, som du med tilbageholdt åndedræt har siddet og ventet på. Jason Takes Manhattan får simpelthen ikke blot Anaconda til at fremstå som et mirakel af en film, men endda et af de større. Og se mine damer og herrer, det kræver en del mere end blot at kunne konvertere vand til vin.

8. del af serien, der synes at være endnu svære at tage livet af end selve hovedpersonen, vækkes til live da Jason’s tornerosesøvn forstyrres af et overrevet elkabel på bunde af Crystal Lake og vupti, Jason er back in business. Jason kravler ombord på et fragtskib (S.S. Lazarus – get it?) som skal ekspedere en flok highscool elever til The Big Appel. Sjovt nok, er der ikke specielt mange elever ombord, men så igen, der er vel ingen grund til at forvirrer nogen med et alt for stort persongalleri. Vi har med andre ord the ususal suspects: Dydsmønstret som trækkes med en sløret fortid om vand. Hendes onkel, som ved mere end han fortæller. Skolens blonde prom queen og den unge mandlige helt. Asiaten, the black dude og ja, så filmens publikum -og salgs demografi hvis også ved at være på plads.

Shhhy..!

Selv om det er (som titel antyder) Manhattan der denne gang er udset til at være next stop for den berejste Jason, så er det forbavsende lidt vi ser til selve byen der aldrig sover. Man kunne faktisk gå så langt som at påstå, at der er større chance for at blive trampet på af en enhjørning i Blade Runner end antal af NYC locations. Så har du sat sig godt til rette i stuens bedste lænestol og troede du nu skulle se Jason svinge stålet over top attraktionerne på Trip Advisor:

Brooklyn Bridge, Central Park eller kongen af teenage kills sågar skulle skule mod himlen og gå i fodsporene på en anden konge, ja så bliver du hurtig klogere.

Stort set hele filmens øhm…”handling” udspiller sig nemlig om bord på Lazarus. Her sjasker en umotiveret og små forkølet Jason rundt i våd kedeldragt mens han rutinemæssigt og overraskende ublodigt decimerer besætningen. Til slut, da der kun er den forudsigelig håndfuld tilbage, leverer filmen så endelig hvad den lovede os i titlen; Manhattan, da vores venner (i en robåd med et passende antal redningsveste) langt om længe har fået nok, og sætter kursen mod New Yorks havn. Eller det vil så sige Canada og Vancouver, hvor hovedparten af NYC scenerne er optaget.

Ud over at serien nu åbenbart helt har opgivet at tilfører noget nyt til universet og er blevet ren formel, så overraskes man dog af den total fraværende handling og mangel på den ingrediens man trods alt skulle kunne forvente at en Jason ret indholdte selv om alt andet halter: Nemlig udpenslet teenage mord. Sjældent er Jason set så kedelig og uinspireret som her. Det man faktisk løfter øjenbrynene mest over i denne langgaber, er at vores heltinde formår at falde i havet. Kravle rundt på alle fire i ”NYC's” gyder, subwaysystem og endda igennem en kloak med forurenet vand og alt dette uden overhovedet at blive beskidt! Se, det er endnu et mirakel og så er, tror det eller ej, vi oppe på to og det redder samtidig Jasons tandløse bid af The Big Apple fra et rundt nul på vores ubamhjerte karakterskala.