Anmeldt af Søren Nielsen
Selv om KAW på papiret og i udgangspunkt er sin egen og ikke et frame by frame remake af The Birds, så er det alligevel fra samme sæk fuglefrø fundamentet er bygget. Historien lægger sig nemlig tæt op ad Hitchcocks mesterværk om de aggressive fugle der samlede stafetten op og udfordrede os som planetens dominerende race.
Kaw udspiller sig i det obligatoriske provinshul i USA, hvor
historien er centreret om byens sherif, den lokale diner, to mormoner (som
alligevel ikke er mormoner, men en afgren), og så en alkoholiseret buschauffør med
baseballbat. Pludselig og uden varsel begynder ravne at angribe byen. Først en
landmand, der efter buschaufføren and so on. Lidt efter lidt går det op for
byens sherif (som er af den snu slags), at der er tale om andet og mere end tilfældige
fugleangreb.
Kaw er håndplukket fra de lavt hængende grene på lowbudget
horror film træet og fred være med det. I mange tilfælde er det der netop der fra innovationen og
nytænkningen udklækkes i filmverden. Desværre for os, så er KAW’s genpulje ikke
beriget med hverken nytænkning, kreativitet eller opfindsomhed. Tvært i mod.
Filmens minimalistiske tilgang med det lille isoleret samfund og begrænset
cast, har været grundpillen i mange klassikere. Tænk på film som Night of the
Living Dead, Psycho, Alien, The Thing og The Texas Chainsaw Massacre. I
KAW falder resultatet dog knap så heldigt ud. Det hele bliver desværre en tand for ufrivilligt
komisk. Politistationen er bemandet af en enkelt radiodame. Der til gengæld så altid er i close-up, som
hun sidder ved sit bord, svært underbelyst af en enkelt bordlampe. Der er blikskuret der udgør buschaufførens hjem også må vi ikke glemme, at da situationens alvor endelige går
op for byens sheriff og han tilkalder forstærkning fra nabobyen, ja så kommer
de selvfølgelig aldrig frem fordi er optaget af et trafikuheld. Med andre ord: Vi ser dem aldrig, men hører den blot over radioen. Det samme gør
sig (næsten) gældende med mormonerne, som ellers spiller en større rolle i filmen. De udgøres
af to individer, plus den enes datter. Lystig flok på alle måder.
I Hitchcocks film, var det et samlet
fugleangreb vi var vidne til. Måger, krager, spurve osv. slog sig sammen på kryds
og tværs i et fælles angreb mod mennesket. I Kaw er det ravne som angriber det lille lokalsamfund og det fungerer
sådan set også fint nok, så længe de smukke sorte fugle sidder og…øh sidder. Så
snart de skal flyve eller angribe, så hopper kæden til gengæld af og fornemmelsen af en utilsigtet hyldest til en Hammer
Dracula film fra 60’erne melder sig. Men selv om det altså er nogle stivvinget sataner vi
har med at gøre og det er mere end svært at se hvordan de nogensinde skulle kunne lette
fra et træ, ja så er de til gengæld ikke dumme. Og ravnen er
da også, sammen med kragen, en af de mest intelligente fugle. Dette dokumenterer de
til fulde i KAW, hvor de samler sten
op fra jorden og lancerer et B52 lignende bombeangreb mod byens bus og smadrer
vinduerne. Clever thinking mine damer og herrer og hvem ved? En mulig undskyldning for
DSB i fremtiden, skulle nedfaldende køreledninger og blade
på sporet blive for slidt.
Er filmens
kulisser og det visuelle touch 5-6 km i fugleflugt tilbage af ønske, så er
skuespillet faktisk ganske udmærket. Ingen falder for alvor og slår hul på
knæet, men da de samtidig intet har at arbejde med, ja så ender det alligevel
som skønne spildte kræfter og endnu en pip-parentes i den store animal horror
bog. KAW’s problem er nemlig ikke
anderledes end 99.9% af alle andre film i genren, de evner hverken at skabe eller formidle en stemning der gør
filmens trusselbillede troværdig. De formår ikke at skubbe os ud på stolekanten
og hive os ind i fortællingen. At få os til at heppe på eller begræde personernes
skæbne. Det var den evne og det talent ved netop Spielberg og Hitchcock som
gjorde, at vi i tidernes morgen frygtede at gå i vandet og på Rådhuspladsen gik i
en stor bue uden om hver eneste due der skulede ondt i vores retning. De skabte stemningen og tidslommen der
overbeviste os om og fik os til at glemme, at det vitterlig var en gummihaj med
hydraulik problemer og en flok udstoppede fugle vi kiggede på. Det er det der
sker, når håndværk kortvarig forvandles til filmmagi. Vi forføres.
Lad os slutte hvor vi begyndte denne anmeldelse. Det er forholder sig nemlig rent faktisk sådan, at KAW har tillusket sig lidt "royalt" blod, så det hele dufter lidt
mere af fisk – eller her - fugl. Selveste Rod
Taylor har af alle mennesker fundet vej til filmplakaten. Taylor
som spillede sympatiske Mitch Brenner i netop Fuglene. Så endnu engang kan man konstatere, at horror genrens glæde ved at hente fortidens helte ind i mere eller mindre betydningsløse rolle eller cameos, sjældent fornægter sig og altså heller ikke i KAW, som der med selv cementerer sit slægtsskab med The Birds.- skulle nogen være i tvivl.
Så når
tegningerne til fuglebrættet skal slås og KAW
fordøjes, så er det med munden fuld af lånte fjer du sidder tilbage og resultatet forbliver en mild gang fugleinfluenza som højest kalder på en enkelt sygedag.
Atju!
KAW 2007
Instruktør: Sheldon Wilson
Manuskript: Benjamin Sztajnkrycer
Fotograf: John P.Tarver
Medvirkende: Sean Patrick Flanery, Stephen McHattie,
Kristin Booth, Rod Taylor, John Ralston
Ingen kommentarer:
Send en kommentar