torsdag den 7. juli 2016

True Romance


Anmeldt af  Søren Nielsen


Det er med film som med musik og kvinder. Nogle oplevelser bliver ved dig for for altid, mens andre igen, er glemt i samme øjeblik de er fortæret. Badlands slipper dig aldrig.

Lad os bare sige det som det er; Terrence Malick er en sær snegl. Men han er samtidig også en Hollywood darling. Det fik vi om noget beviset på med hans comeback film The Thin Red Line i 98' hvor hele filmindustrien stod i kø for blot at få fingrene i den mindste rolle.


Sean Penn, George Clooney, Woody Harrolson, Nick Nolte, John Cusack og John C. Reilly var blandt navnene der slap igennem nåleøjet. Malick kan nemlig hverken betegnes som specielt let omgængelig eller produktiv. Fra 73' - 05' dokumenterede hans CV blot fire film. Til gengæld lykkedes det med Badlands, ikke blot at buldre ind igennem hoveddøren til filmverden, men at bidrage med en af 70'erne vigtigste film og stærkeste instruktørdebuter.

Malick som både instruerede, skrev og klippede Badlands, baserede sin historie på forholdet mellem den kun 19 årige seriemorder Charles Starkweather, og hans 14 årige kæreste Caril Ann Fugate som i løbet af blot to måneder i 1958 chokerede en hel nation, med deres blodspor igennem Nebraska og Wyoming.

  
Martin Sheen spiller Kit, den små-filosofiske James Dean look-alike skraldemand som indleder, meget mod hendes stedfars vilje, et forhold til den noget yngre og naive Holly (Sissy Speack). Faktisk så stor modvilje, at han vil gøre alt i sin magt for at holde de to adskilt. Det inkluderer bl.a. at skyde Hollys hund. Da Kit bliver fyret, skyder han til gengæld Hollys stedfar i maven og lader ham forbløde. Samtidig brænder de huset ned i forsøget på at skjule deres spor. Efterfølgende lykkes det de to unge mennesker at holde sig skjult for en kort periode i en træhytte, før de bliver fundet og konfronteret af en gruppe dusørjægere som Kit så også likviderer. Nu kan deres flugt fra myndighederne og virkeligheden for alvor begynde.

Selv om omdrejningspunktet for Malicks fortælling er de to forelskede teenageres murder-spre og rækken af uskyldige ofre de efterlader i deres blodige kølvand på flugt igenem USA's Midtvest. Så får volden aldrig lov at blive filmens hovedperson. Malicks fokus forbliver på Kit og Hollys forhold til hinanden, medierne og omverden som deres flugt spinder ud af kontrol. Faktisk går Malick mod Hollywood strømmen og nedtoner de faktuelle begivenheder som var langt mere bestialsk end hvad vi bliver præsenteret for i Badlands. Charles Starkweather skød ikke bare Fugates stedfar, men slog også hendes mor ihjel og kvalte hendes to-årige halvsøster med et geværløb i halsen. I alt slog han (de?) 11 mennesker ihjel på to måneder og forsøgte endda at begå voldtægt og da dette mislykkedes, skød de pigen i baghovedet og dolkede hende flere gange.

På samme måde som Oliver Stone afdækkede luder journalistikken og angreb voldsidoliseringen og popkulturen med Tarantino filmen Natural Born Killers (der endte med at blive et billede på samme) så kastede Malick sig over temaet to årtier tidligere med Badlands. Malick faldt dog aldrig i den samme grøft som Stone ofte ynder at rulle sig i. Han prøver ikke at belære dig og mig om right or wrong.  


Malick idoliserer ikke på noget tidspunkt sine figurer eller sågar (for)dømmer dem. Han lader dem ikke søge flugt i rollen som ofre eller antihelte, men fortæller deres historie og afdækker kun brudstykker af den psykologi som ligger til grunde for både motiv og motivation. Du får ingen facisliste udleveret. Han lader det være op til sit publikum at få de resterende brikker til at passe ind i dette meningsløse (?) voldsorgie. På samme måde falder han heller ikke for fristelsen til at dyrker 50’erne som filmen udspiller sig i. Malick er tvært imod meget opmærksom på hverken at lade sin fortælling overskygge eller blive opslugt af dette årti, som det er sket med så mange andre film der har kastet anker der.

Kit og Holly bliver igennem deres voldshandlinger og blomstrende stjerne status langsomt trukket væk fra den sidste rest af virkelighed som de har tilbage. De tryllebindes af medierne som villigt stiller sig til rådighed som talerør og garant for deres forkvaklet og nyvundet samfundsstatus som teenage 'rockstars' mordere. De beskæftiger sig med de unge elskende og deres blodspor, men aldrig med hvad der antændte det.


Kit, Holly og Malick skaber sammen en drømmeverden. Et anti eventyr, hvor billede -og lydsiden på smukkeste vis smelter sammen. En verden de to hverken kan eller vil give slip på. Et eventyr uden konsekvens og hvor slutningen naturligvis aldrig kan ende lykkeligt. Badlands visuelle univers veksler superb mellem smukke totalskud, til et direkte semi-biografisk snit, tilsat en knivskarp klipning og hvor det nærmest hypnotisk score gør menuen perfekt. Speack leverer samtidig en af filmhistoriens bedste voice-over præstationer som blot lægger et ekstra lag til filmens i forvejen ypperlige virkemidler. Bemærk i øvrigt næste gang du ser Tony Scotts mesterværk True Romance, både musik, dialekt og voice-over.


Malick spidder ikke bare med sin debutfilm burgerkulturen og vrangsiden af den amerikanske drøm. Han gør det med et sjældent klarsyn af finess, et uskyldsrent og naivt drømmesyn tilsat kras socialrealisme fra øverste hylde. Badlands er et film monument der ikke bare skal ses, men genses igen og igen. Et tidløst maleri.

Charles Raymond Starkweather blev dømt til døden og henrettet 17 måneder efter sin tilfangetagelse d. 25. juni 1959. Han blev 20 år gammel.

Caril Anne Fugategtede sin deltagelse i morderne og påstod hun blev holdt som gidsel. Hun blev idømt fængselstraf og løsladt i 1976, 17 år senere. 


Hun har sidenhen skiftet navn og nægtet at udtale sig om begivenhederne på nær et kort radiointerview. Hun giftede sig i 2007, men mistede sin mand da de kørte af vejen i 2013 og han blev dræbt.

 



2 kommentarer:

  1. Anja Christensen27. juli 2016 kl. 01.08

    Jeg elsker den film og genså den i går. Havde faktisk ikke tænkt på den i flere år. Tak for anmeldelsen.

    SvarSlet
  2. Virkelig helt suveræn film som for få har set.

    SvarSlet