Anmeldt af Søren Nielsen
Animal horror eller Man vs Nature er en subgenre som langt oftere ender med at galpe
som en lille køter parkeret i regnvejr foran fakta frem for et glubsk tandsæt i
strubehovedet. Listen er lang med
alverdens dyr der af den ene eller anden årsag vender sig mod os, og kræver
payback. Og ja, det er som regel vores egen skyld. Enten knepper vi naturen i
røven, hvor dumping af radioaktivaffald altid er et hit. Fælder regnskoven
eller på anden måde byder op til en dans som vi på ingen måde kender trinene
til. Med andre ord: Det er en genre som kræver din tålmodighed, leder du efter
perlerne. Men omvendt ofte underholder - hvis ikke frivilligt, så ufrivilligt. Toppen
af poppen er selvfølgelig Jaws, The Birds, An American Werewolf in London og Planet of the Apes. Af andre indspark bør og skal nævnes: The Fly, The Ghost and the Darkness,
Grizzly, Alligator, Them!, Piranha, King Kong, Long Weekend,
Day of the Animals og Cujo. Og i det humoristiske hjørne: Tremors, Gremlins, Eight Legged Freaks, Reptilicus og Piranha 2.
Into the Grizzly Maze placerer sig i den realistiske ende
af bassinet. Her er der ingen ondsindet multinational virksomhed der ser den
lokale sø som et perfekt sted at slippe af med sit overskudsaffald. Der er
heller ingen overdimensioneret hærmyrer eller edderkopper der marcherer mod den
lokal sukkerfabrik. Vi taler der i mod en overraskende tung castet direct to
video Killer Bear Movie som både har fine
intentioner og elementer, men sluttelig er alt for konventionel og skitserer mere
end den magter at rentegne.
James Marsden (X-Men,
Superman) og Thomas Jane (Punisher, The Mist, Dreamcatcher) spiller de to brødre historien roterer omkring. Rowan (Marsden) vender hjem til sin fødeby efter en fængsel afsoning for
at have skudt en mand, fordi en af hans gamle venner er forsvunden i det enorme
skovområde byen er placeret i. Her konfronteres han ufrivilligt efter et barslagsmål med
brormand Beckett (Jane) som er vicesheriff.
Into The Grizzly Maze er altså overraskende fint besat på
skuespiller fronten og den suppleres med nogle smukke natur -og
landskabsbilleder af skoven hvor hovedparten af filmen foregår. Grizzlybamsen,
som er filmens sande hovedperson, er en rigtig bjørn og ikke et CGI monster. Den
spilles af Bart the Bear, som er en
500 kg. tung og 2 meter og 59 cm høj brunbjørn. Det valg er med til at underbygge
filmens troværdighed og gør samtidig, vi ikke rives ud af stemningen af halvbagte
CGI effekter. Skuespillerne gør det alle godt. Desværre er der ikke meget
screentime til Scott Glenn, men man
glædes som altid når han dukker op i en rolle. Billy Bob Thornton spiller byens små excentriske Grizzly ekspert og
jæger, og rollen vækker ikke så få associationer om Robert
Shaws i Jaws uden selvfølgelig hverken den (altså rollen) eller filmen når Shaw og Jaws til
anklerne. Der hvor filmen til gengæld fejler, er jagten og konfrontationerne
mellem bjørn og mennesker. De dukker op uden opbygning og så hyppigt som
maskingeværsalver. Vi bevæger os tilsyneladende rundt i et enormt skovområde og
alligevel løber alle på hinanden i tide og utide som var det lørdagsbal på
kroen. Personernes indre relationer er som før omtalt ridset op fra start, men
bliver aldrig for alvor sat på prøve eller bragt i spil. De fungerer mere som en
undskyldning. Bjørneangrebene veksler mellem spektakulær og komisk. Især udstillet
i filmens klodset finale.
Into the Grizzly Maze har, på trods af sin cast og smukke
sceneri, et touch af tv-produktion over sig, som den har vanskelig ved at ryste
af og det er synd. Den ender samtidig stilmæssigt mellem to stole, hvor den på den ene
side gerne vil være en bloddryppende sag og på den anden et menneskeligt drama som en anden Bear Survival Movie The Edge fra 97’ med Anthony
Hopkins og Alec Baldwin havde succes med. Filmen er instrueret af Davis Hackl, som primært har rullet sig rundt i SAW serien og så endelig fik lov at instruere nummer 5 i rækken og nu, Into the Grizzly Maze. Han bør få endnu en chance.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar