Lad dig omfavne af aftenskumringen og 2. del af Monkeymans betingelsesløse kærlighed til de klassiske monstre og Hammer Films. Fik du ikke læst 1. del finder du den her
Tanken om at
lave en fortsættelse til The Curse of Frankenstein blev tilsidesat for i
stedet at lave en kulørt og blodrød spillefilm om vores alle sammens yndlings Greve nummer 1.
På samme måde
som det havde været tilfældet med The Curse of Frankenstein, så var Hammers
planer for deres Dracula film heller ikke uden problemer. Og denne gang var der
ikke kun tale om det britiske Medieråd, der bestemt ikke havde glemt eller
tilgivet, at de var blevet taget i røven og deres råd smidt i skraldespanden
ved Hammers sidste filmproduktion. Denne gang var problemerne en gammel kending
ved navn Copyright. Hvor rettighederne til Mary
Shelleys Frankenstein var et public domain, så sad Universal til gengæld tungt på rettighederne til Hammers næste projekt Dracula. En hurtig, men ikke gnidningsfri
aftale blev sat i stand, hvor Universal fik rettighederne til at distribuerer
filmen globalt, til gengæld for at skulle punge lidt ud til filmens beskedne
budget og samtidig give Hammer kreative kontrol til at lave deres helt
egen version af Bram Stokers bestseller.
Men som
folkene i Hammer hurtig fandt ud af, så er det super dejligt af have kreative kontrol, men når pengene er små, så kan den kreative proces nogle gange være en
forbandelse. Især nu, man havde drømmen om at lave en storslået version af
Dracula. Så, der måtte hugges nogle store knaster af manuskriptet og
ambitionerne måtte nedtones for at tilpasse budget og de locations man
havde til rådighed.
Så har du
kendskab til Bram Stokers romanforlag vil du hurtig indse, at denne film på
INGEN måde følger sin inspirationskilde. Horror of Dracula skipper meget af
Jonathan Harkers lange rejse til Draculas slot. Et slot som Harkers voiceover
fortæller os, nu ligger nær byen Klausenburg, som mere lyder som en landsby nær
Bayern, men som rent faktisk er navn for en romansk by ved navn Cluj-Napoca.
I Hammers
film, kommer Dracula heller ikke og henter Harker i hestevogn ved Borgo Passet,
men Harker må selv hanke op i bagagen og gå den sidste vej op til slottet, da budgettet sikkert ikke
har været til at skaffe en sort hestevogn. Jonathan Harker er heller ikke hyret
af Dracula til at finde en bolig i London, men er en vampyrdræber, der under
dækket af at være bibliotekar (nu bliver det udspekuleret), er ankommet for at
gøre en ende på Grevens rædsler. Hvilket han så ikke klarer til topkarakter, da han i stedet ender med at blive et af Draculas utallige ofre. Dracula rejser
derpå til… ja, ikke London, men en anden tysk klingende by, hvor Harkers
forlovede, hans bror og svigerinde Mina også selvfølgelig Doktor Van Helsing
bor. Og så kan kampen mod blodsugeren begynde!
Med et budget
på lidt over 80.000 pund og det samme hold af produktionsfolk og skuespillere
som på Frankenstein, gik optagelserne i gang i november 1957. Igen spiller
Christopher Lee filmens monster. Et monster der skulle ændre hans karriere og status
som skuespiller for altid. Lee er uden tvivl en af de bedste der har spillet
Dracula og for mange fans er han simpelthen Greven og den bedste nogensinde, hvilket man
selvfølgelig kan diskutere (og gør) herfra og til al evighed. Men uanset om man er enig
eller ej, så blev det en rolle og en figur han aldrig kunne ryste af sig
igen.
Med sine 1.98
cm. var Lee en tårnhøj blodsuger og med blodsprængte øjne og spidse
hjørnetænder gav det ham en stærk erotisk tiltrækningskræft, hvilket han ikke
selv synes han udstrålede. Lee nægtede endda, at han spillede Dracula som en
erotisk figur, hvilket er en underlig selvobservation, da han tydelig er
møghamrende erotisk… men, han turde nok bare ikke indrømme det? Peter Cushing
spiller denne gang Van Helsing, og han er klart Monkeymans favorit i den rolle!
Cushing er som altid den viljestærke, beslutsomme og kultiverede person og det
gør ham til et brag af en vampyrjæger, som altid har en Kjeld-taske (ham fra
Olsen Banden) ved hånden med alle mulige og umulige remedier af dimser
og våben der gør ham til enhver vampyrs værste mareridt!
Horror of
Dracula, var en meget betydningsfuld film, ikke bare for Hammer, de
medvirkende, men også for vampyrgenren selv. Trods det minimale budget, så
sprang filmen rammer, som de datidige (og dyrere) vampyrfilm ikke gjorde. Der
var hjørnetænder, hvilket ikke var normalen (Bela Lugosi havde fx aldrig
vampyrtænder). Der var, ligesom i Hammers forgående film blod, hvilket var
uhørt før. Der var elementer til den såkaldte ”vampyr lore”, som filmisk
først blev tilført her (og i efterfølgende Hammer-vampyr film) og så var der
selvfølgelig de før omtalte erotiske elementer, hvilket bestemt ikke var
velanset i de konservativ 50’er!
Horror of
Dracula fik premiere i 1958, og igen var det meste af den britiske presse alt
andet end tilfreds med det lille filmstudie. Filmen blev både beskyldt for at
være pervers og lede folk i fordærv, men hvis The Curse of Frankenstein havde
været en succes, ja så kunne Dracula gå på vandet! Horror of Dracula blev
simpelthen et gigantisk hit verden over og faktisk så forlyder det, at pga. af
filmens overskud, så reddet den Universal Studios, som på daværende
tidspunkt var i store økonomiske vanskeligheder, fra fallit. Hvilket igen blot beviser, at disse
filmstudier og høje cigar-herrer, skylder meget til disse kære monstre. Og for
Hammer? Ja så betød filmen, at de ikke blot genoplivede, men genopfriskede
monstrene som alle troede var døde og borte. Men Hammer var først lige
begyndt!
Efter den
enorme succes med Horror of Dracula gik tingene meget hurtigt, og det var nu
tid til at kaste sig over endnu et af Universals elskede monstre. Denne gang
stod Hammer menuen på mumie. The Mummy havde nok engang Lee i rollen som
monsteret og Chushing som helten, hvilket blot dokumenterer, at de to engelske herrer simpelthen var
den perfekte horror-duo. Her efter
blev der produceret film om hekse, djævletilbedere, voodoo, menneskelige
reptiler, letpåklædte stenalderpiger og dinosaurer og gale historiske
personligheder som
f.eks. Rasputin (spillet umådelig godt af Lee). Der blev
også lavet en del film med såkaldte ”almindelige” psykopater. Hvor en af de
mere kendte The Nanny, med Bette Davis, som eftersigende skulle ha’ været
næsten ligeså syg i skallen både på og udenfor settet! Hammer lavede sågar en
film om Den Afskyelige Snemand og hvad angår de ellers så populære varulvefilm,
så blev det kun til en enkel med selveste Oliver Reed i rollen som ulven i The
Curse of the Werewolf.
På trods af
alle disse forskellige produktioner, så var det Hammers Frankenstein og især vampyrfilm, de masse producerede. The Curse of Frankenstein fik ikke færre
end 6 efterfølgere, der svinger gevaldig i kvalitet, men omvendt alle som
en er værd at tjekke ud, hvis man kalder sig for gyser og ikke mindst
Hammer-fan. Men for mig,
så var det vampyrfilmene der var Hammers bedste del, og som barn og ung
teenager slugte jeg disse film råt og de var med til at gøre, at vampyren for
mig altid vil være mit favorit monster.
I 1960 lavede
Hammer så The Brides of Dracula, som man måske skulle tro, var en fortsættelse
til The Horror of Dracula. Men titlen snyder, da du hverken finder
Lee eller Dracula i den, men derimod en vis Baron Meinster (spillet af David
Peel), der selvom han manglede den samme karisma og udstråling Lee’s Dracula
havde, var en fin midlertidig afløser. Heldigvis, så var Peter Cushing tilbage
i rollen som Van Helsing i sin måske bedste præstation i karrieren - set fra
mit perspektiv (hvis man ikke tæller Star Wars med). The Brides of Dracula er
en god, atmosfærer fyldt og til tider sleazet, men så sandelig også en
mindeværdig hugtandsfilm. Hvis du er fan af genren.
Dracula var
som sagt en rolle Lee havde mere end svært at ryste af sig, og efter at ha’ holdt en
pause på 7 år, så valgte den tårnhøje englænder endnu engang at tage
hjørnetænderne på. Resultatet blev den egentlig fortsættelse til Horror of
Dracula med titlen: Dracula: The Prince of Darkness og som fik premiere i det
herrens år 1965. Samtidig i øvrigt, med Rasputin: The Mad Monk. Og alle vi der har
set Lee’s genkomst som Greven over dem alle, har altid undret sig over, hvorfor
Dracula aldrig mægler så meget som et ord filmen, men i stedet hvæser og viser
hjørnetænder. Svaret er ganske enkelt…. Lee synes at dialogerne var så
latterlige, at han nægtede at sige dem. Så hvad vi får i stedet, er en
dialogløs, men utrolig skræmmende udgave af Dracula og muligvis Lee’s bedste performance
i titelrollen. I hvert fald den mest interessante. Plottet der i mod er til gengæld uhyre
simpelt, men det eneste man sådan set mangler i denne film er Peter Cushing, der
ville ha’ gjort dette til en fabelagtig film. Hans stedfortræder Andrew Keir,
spiller i øvrigt præst. Filmens finale er dog både fed og en lille smule latterlig,
men man tilgiver let disse gamle klassikere.
Lee troede
nu, at han en gang for alle var færdig med Greven, men da han nægtede at træde
ind i rollen for tredje gang, fik han et telefonopkald af Hammers ejer, James
Carreras, der fortalte at Lee var nød til at spille Dracula en gang til, da han
allerede havde solgte den næste film og med ham i hovedrollen. Nægtede Lee,
ville han gøre en hel masse produktionsfolk arbejdsløse. Et argument og undskyldning Lee skulle høre på, indtil han lavede sin sidste Draculafilm i
1973, der gik under titlen The Satanic Rites of Dracula og endnu engang var Cushing ved hans side. Vi skal dog ikke
glemme i denne ligning, at Lee rent faktisk har spillet Dracula for andre end Hammer. Han
lavede i 1970 en mere tro udgave af Bram Stokers roman, med
porno/sleaze/exploitation instruktøren Jess Franco bag rattet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar