Anmeldt af Søren Nielsen
Når en
vaskeægte genreguru som Sam Raimi for første gang siden 1992, (Army of
Darkness) endelig drister væk fra Hollywood Boulevard og tilbage af syndens smalle sti til sit rette
element, ja så er det svært ikke at savle på hovedpuden af begejstring og ikke
mindst forventning til det som nu venter. Desværre viser forventningerne sig at
udmanøvrere begejstringen, når vi snakker Drag Me to Hell.
Christine
Brown (Alison Lohman), en godhjertet og ung smuk blondine med en problematisk fortid som tyksak
og titlen som Miss Øf på det lokale kræmmermarked, har fundet enden af regnbuen.
Hun har en ikke blot rig, men sød og empatisk kæreste (farveløse Justin Long) og nok så vigtigt, en lovende
karriere i Wilshire Pacific Bank. Her er hun dog havnet i en tvefight med en ny og ambitiøs kollega om videre avancement i det benhårde finans-hierarki.
Find a penny pick it up all day long you'll have good luck |
Så Christine hanker
op i Sloggi trusserne, sliber hjørnetænderne, og afslår sigøjnerkvindes ønske om en
tredje udsættelse. Hele seancen ender med, at sigøjneren slæbes skrigende ud
af banken, alt i mens hun med fråde og spyt om munden beskylder Christine for
at have ydmyget hende (hvordan man end så lige ydmyger en, som ligner noget end
ikke Freddy Krueger vil tungekysse). Da Christine efter fyraften indfinder sig
i parkeringskælderen, venter den gamle dame på hende i et lusket og udspekuleret baghold
(hun ved Christine ikke tager bussen eller følges med en kollega) og hun ender med at kaste en forbandelse på vores unge bankdame (en fiks lille
ting som åbenbart alle sigøjnere evner). Forbandelsen består i, at om tre dage,
så vil en Lamia komme efter hende og trække hende ned i helvede hvor hun
efterfølgende er tvungen til at lytte til Rasmus Seebach til evig tid.
Raimi’s længe ventede retur til horror genren
er, hvor ondt det end gør at skrive, en voldsom skuffelse! Drag Me to Hell er nemlig en flad og underlig uforløst størrelse at
sidde igennem. En film som træder vande mellem forsøget på at levere gyset og
samtidig lefle for Evil Dead
generationen med slapstick humor og over the top effekter af udsplattet øjne og
sågar en rambuk i hovedet. Ja, man føler sig faktisk helt hensat til Army of Darkness, da Christine wrestler
den gamle kone i parkeringskælderen og det er da også svært ikke at skæve ud af
øjenkrogen i forventning om, at Bruce
Campbell gør sin entre og redder dagen. Helt galt går det i øvrigt senere i
kiste scenen. Det hele lugter lidt af, at Raimi
brødrene skyder i øst og vest i håbet om at ramme et-eller-andet som er
oppe i tiden og samtidig bevare koblingen til fortiden.
Historiens
vægtning er også vinge skudt. Både visuelt hvor dosseringen er helt væk og ikke
mindst pacingen. Der kunne sagtens have været skåret både minutter og sågar
scener bort. Eksempelvis forekommer hele scenen med Christines svigerforældre
unødvendig og underlig påklistret og den bidrager kun hult til en større (og
inderlig ligegyldig) forståelse af hendes personlighed og situation. Andre
indslag er blot en udfordring ikke at trække på smilebåndet over, selv om det næppe
har været hensigten. F.eks. Christines og kærestens spontane parkering foran en
døgnåben spåmand, som helt tilfældigvis ved alt om Lamia forbandelser.
Da vi endelig
(ENDELIG!) når til til finalen og det store twist skal oprulles, kræver det ikke
en særlig stor oral (som synes at være kodeordet for Drag Me to Hell?) indtagelse af denne type film, for at gætte hvad
der venter os og ikke mindst stakkels Christine. Her kan man argumentere for,
at filmen er på forkant med den senere finanskrise og utallige bankkrak og
Christine ender på korset for samme. Men det er nok at tillægge The Raimis
bros. lidt for store visioner og indsigt i fremtidens finanser. Medmindre
selvfølgelig, de har været på besøg hos vores 7-Eleven spåmand?
Trækker skyerne sig sammen over den gode Sam Raimi? |
Når regningen
skal gøres op, har vi desværre ikke kun med en skuffende Raimi film at gøre, men sågar en skuffende film alt i alt. For
når nu mesteren returnerer til andedammen, så bør resultatet, indsatsen og ikke
mindst ambitionerne være langt, langt højere end hvad Drag Me to Hell repræsenterer.
Enten er Rami blevet et gidsel af sin egen fortid og og der med reelt afskåret fra at
kunne manøvre i den genre der gjorde ham berømt og grundlage hans karriere videre forløb. Eller så er sandheden blot, at han har taget opstilling i den lange
kø af has been instruktører. Time will tell.
Drag Me to Hell 2009
Instruktør: Sam Raimi
Manuskript: Sam Raimi & Ivan Raimi
Fotograf: Peter Deming
Medvirkende: Alison Lohman, Justin Long,
Lorna Raver, Dileep Rao, David Paymer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar