tirsdag den 25. november 2014

Sitting on a timebomb

Advarsel, skulle du ikke allerede have stiftet bekendtskab med det sidste kapitel om Batman, så indholder denne anmeldelse spoilers.

Når resultatet skal gøre op, så er to Batman film på det jævne og et mesterværk vel i bund og grund et hæderlig resultat fra Hollywoods hotteste instruktør pt. Christopher Nolan. Det ændrer dog ikke på, at The Final Chapter i hans Batman trilogi er en gedign skuffelse og det skyldes ikke alene det faktum, at det er en film med så mange plothuller og logik fejl, at det giver Robnald Emmerich jern på, men filmen er, når sandheden skal frem, en langtrukken og halvlunken affærer som slet ikke evner at matche den mesterlige Dark Knight.

Talia (Ra’s Al Guhls datter) og hendes vovse Bane, vil hævne farmand og sprænge Batman og Gotham i luften. That’s it! Den simple aktion skal så drejes og vinkles og twistes i en uendelighed før det selvfølgelig ikke lykkes dem at gøre arbejdet færdig. Hvorfor? Ingen ved det. PUSH THE FUCKIN' BUTTON!

Vi har selvfølgelig alle de gamle kendinge tilbage: Morgan Freeman, Michael Cain og Gary Oldman som dog alle (inkl. Bats) må indtage pladsen på sidelinjen som statister i Gothams nye Bane kontrolleret 9/11 Utopia. Et Utopia som udvikler sig med lynets hast fra en så velfungerende million by, at politiet ikke har andet at lave end at hjælpe game damer over vejen - til anything goes - på baggrund af en tre minutter lang tale fra Bane på trappesatsen til byens fængsel.

Havde Bane været til stede ved stormen på Bastillen, havde den franske revolution været overstået på en formiddag.

Ny på banen er til gengæld altid hotte Catwoman (denne gang i skikkelse af Anne Hataway) der som forklædt tjener helt tilfældig bliver introduceret til vores pensioneret helt, da hun skal aflevere aftensmaden til USA’s mest sky indbygger, fordi den ellers altid pligtopfyldende Alfred, åbenbart ikke selv gider at bevæge sig de tretten trin op af trapperne denne ene gang om året. Men hellere vil bruge fem min. på at instruere en fremmede tjener i hvordan maden skal afleveres. Dette er dog hurtigt tilgivet, da Catwoman er filmens første dels ubestridte positive indslag. Desværre ”dør” hun der efter, da Nolan brødrene ingen anelse har om hvad de skal bruge hendes figur til.

The Bat himself, bliver som tidligere nævnt endnu engang statist i egen film. Først en hurtig og total umotiveret kærlighedsromance med Marion Cotillard. Som endnu engang beviser to ting: 1: Hun er en mindre end middelmådig skuespillerinde og 2: At hun til gengæld må evne et-eller-andet på det hvide lagen. Det ved Bruce den bandit og han og Marion har en intim hyggestund i Waynes mansion, som nu er uden strøm, fordi han er gået personlig konkurs samme dag. Strøm bliver åbenbart betalt dag-til dag i Gotham. Bag efter melder alvoren sig og the bat blive sendt til et hul et guds forladt sted i Mellemøsten med brækket ryg.  Heldigvis får Bruce det magiske jeg-slår-dig-lige-her-så kurerer-jeg-din-brækket-ryg-slag, som alle verdens læger efterlyser opskriften på. Parrer sig med TripAdvisor og rejser halvdelen af jorden rundt uden tøj eller en cent på lommen og returnerer til Gotham uden at Bane og co. endnu har hørt at han er undsluppet fra hullet eller nosset sig sammen til at trykke på den-der knap. På samme måde har regeringen heller ikke fået sendt specialstyrker eller agenter ind i Gotham endnu. Vi giver lige terroristerne et halvt år mere, så kigger vi på det igen.

Mmhhm..hhnm..m...hmm..mm...hh...you all get that?
Til gengæld lykkes det at befri hele Gothams politistyrke som (på nær tre) var sendt på skattejagt under jorden og der haps your it fanget af Bane. Da de endelig dukker frem fra kloakkerne igen, flere ugers senere, er de alle fortsat ny barberet og kampklare. Hygiejnen er skam i top. Samme Bane i øvrigt, som selvfølgelig ved hvor alt Batmans high tec udstyr er placeret og i filmens intro iscenesætter en spektakulær flyulykke hvor begge vinger lander 52 km. fra det nedstyrtet fly og ingen undrer sig. Mindst af alle harverikommesionen.

I filmens grande finale ”afsløres” det så, at Batmans første sexpartner i mere end otte år, er gisp! ikke blot en skurk, men selve Ra’s Al Guhls datter og bagkvinden bag Banes regime.

Talia får losset Bane ud på et sidespor da det endelig går op for flagermusmanden at den skaldede herre med den snøvlede stemme svaghed er hans Fætter BR’ halloweenmaske som man bare skal tjatte lidt til. Nu er det op til Talia pigen ene og alene at hævne farmand og sprænge Gotham til kingdom come før det lykkes Batman og co. at stoppe hende (her ville hun nok ønske, hun havde grebet chancen lidt tidligere i løbet af de seneste par måneder hvor Batman var i et hul i jorden med brækket ryg…og hvor hun ventede og ventede og….ja, hvad ventede hun på?).

Men Batman ofrer sig endnu engang for sin by og flyver bomben (som i øvrigt er konverteret fra en miljøopfindelse af russisk atomekspert på 1½ time) et par kilometer ud over havet hvor den detoneres. Her efter forsvinder Batman og Bruce Wayne til Paris med missekatten (som nu er kommet tilbage i historien) hvor ikke en eneste paparazzi fotograf synes det mindste interesseret i, hvad verdens mest kendte milliardær, som ellers er erklæret død, laver i levende live på en fortovsrestaurant midt i byernes by med en smuk kvinde? Imens får de tilbageværende 5.4% af Gothams 11 millioner indbyggere, som ikke sidder i fængslet for terrorisme, mord, voldtægt og andre kriminelle handlinger fra Banes regime, udleveret en bly paraply, så de undgår det værste radioaktiv nedfald de næste hundrede år.

Burton, we love you man!

The Dark Knight Rises 2012
Instruktør: Christopher Nolan