Anmeldt af Søren Nielsen
Forestil dig 70’erne og det lidt slidte, grynede og gullige
semibiografiske look fra The Texas
Chainsaw Massacre. Den støvede Nevada ørken hvor varmedisen flimrer for
øjnene. Underlægningsmusikken er fluernes summen om hovedet på dig som
Jupiters bælte og der er ikke skyggen af liv eller beboelse så langt øjet
rækker. Tilsæt så tre lækre sild i et gammelt vrag af en bil på vej til Las
Vegas for at forfølge en karriere som Showgirls. Et pitstop på en tankstation
i ingenmandsland. To skumle fyre. Pigerne som vælger at skyde genvej (naturligvis)
igennem ørkenen og bilen som (endnu mere naturligvis) bryder sammen.
Well, kært barn har mange navne, lige børn leger bedst, men skæve
har det sjovere også går det alligevel galt. Og ikke galt-galt på den gode
måde. Filmen har ellers i legendariske Andrew
Prine i føretrøjen, som både ligner et fuldgyldigt medlem af Steppenwolf og er en vaskeægte
amerikansk drive in superstjerne af b-film (Crypt of the Living Dead,
Centefold Girls, The Town the Dreaded Sundown, Grizzly)
ingredienserne til at kunne være blevet en seriøs konkurrent til Tobe Hoopers bud på verdens mest
dysfunktionelle familie.
Død er der heller ikke meget af,
vi skal faktisk langt hen i filmen, før der er andet og andre end fluerne der
mister livet af kedsomhed. Ud over naturligvis tiden som du aldrig får igen. Prine som spiller the mad hatter aka.
The Cirkus Ringmaster, har en tvivlsom belønning i form af at smøre pigerne ind i blod,
adlyder de ikke ham og pisken. Hvor efter han lukker dem ud i solskinnet og
friheden, så hans vilde dyr både kan få lidt motion og aftensmad. Hvor lovende
det så end lyder på skrift, så har vi alt i alt med en
The Barn of the Naked Dead 1974
Instruktør: Alan Rudolph
Manuskript: Jerald Cormier & Roman Valenti
Fotograf: E. Lynn
Medvirkende: Andrew Prine, Manuela Thiess,
Sherry Alberoni, Gyl Roland, Sheila Bromley
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar