torsdag den 20. november 2014

The Devil You Say?

Er vores handlinger og moral styret af livets tilfældigheder? Er det skæbnen der afgører om vi bliver det vi foragter mest af alt? Og kræver det blot, at vi bliver presses langt nok, før vi giver slip på principperne og veksler dem til en sult efter retfærdighed hvor alle midler helligere vejen til målet? Det spørgsmål kan specialagent Soo Hyun med rette stille sig selv, da hans smukke og gravide kæreste bliver offer for en sadistisk seriemorder.

Når følelsen nu og da rammer en, at brønden med seriemorder film ikke blot er tom, men knastør og tørsten slukkes bedre ved at tungekysse et stykke fint sandpapir dyppet i savsmuld, så dukker der en film op som ikke blot genskaber troen på genren, men generøst udfordrer samtlige smagsløg og skaber en lille oversvømmelse af mundvand.

I Saw the Devil spejler sig i den ubarmhjertige, realistiske, rå og direkte videovold (video nasty) der indtog filmscenen i 70’erne og 80'erne med low budget film som bl.a. Blood Feast, The Texas Chainsaw Massacre, Absurd, Last House on the Left og The House on the Edge of the Park. Her og der er der sågar en tilsnigelse af torturporno at spore, ikke ulig Hostel og alligevel er den, når alt kommer til alt, mere i familie med den klassiske hævnerfilm. Der er både pigmenter af Dirty Harry, Get Carter og en mand som ser meget, meget rødt. Når det så alligevel er nærmest umuligt, at placere Jee-woon-Kim’s postkort fra helvede i en af de før nævnte kasser, så skyldes det at den udfordrer os med så meget mere.

Modsat de realistiske og "grimme" 70'er voldsfilm, så forstærker og afvæbner I Saw the Devil på én og samme tid sin egen voldsspiral. Visuelt er vi nemlig i drømmenes teater med utrolige smukke billeder og en nærmest hypnotiserende belysning akkompagneret af virtuost kameraarbejde.

Ikke mindst eksekveret i en 360 grader trehovedet kniv scene i en taxa - af alle steder. Der før åbner vi porten til helvede en mørk aften med nærmest Argento lignede penselstrøg, af en skrigende gul skolebus i et fredfyldt snehvidt landskab tilsat filmens første mord. Mordet på en ung smuk kvinde, som er ny forlovet med en hemmelig politiagent. Jagten kan begynde.

I Saw the Devil bevæger sig i 144 elegant minutter gennem svingdøren fra det ekstrem voldelige over det komiske og obskure til det karikerede og tegneserieagtige og den gør det med uhørt lethed og elegance. Vores to hovedrolleindehavere er intet mindre end fremragende i deres Ridley Scotts agtige The Duellist kollisioner. Ikke mindst Min-sik Choi (Oldboy).

Ser du én film i år, så besøg djævlen.

I Saw the Devil 2010
Instruktør: Kim Jee-woon