Monkeyman
ADVARSEL! Er
du afro-amerikaner eller bare afrikaner? Har du mørkere hud, end Michael
Jackson eller Prince? Har du især en tendens til at blive følsom eller arrig,
når racerelaterede sager eller ord kommer ind på banen?
Ja, så tag
dig for i akt for über-filmnørd/skaberen Quentin Tarantinos nyeste skarpe skud
på stammen: "Django Unchained"!
For ordet
NIGGER eller NIGGA, blevet stort set konstant sagt, og det har åbenbart pisset
et par ´´brothers´´ af ovre i USA, hvor især den afro-amerianske instruktør
Spike Lee har været ude med riven, men det var han også da Clint Eastwood
lavede "Flags of our Fathers", da han mente der ikke var nok afroer
med, og derpå lavede sin egen lille World War 2. film som jeg hvert fald ikke
har de varmeste følelser for.... Uuuuhhh ha, nu skulle jeg nødig selv blive
stemplet som racist!
Men
"Django Unchained" står altså på menuen, og lad mig fortælle de damer
& herre, at Tarantinos menuer næsten altid plejer at være delikate... og
det er det også denne gang!
Quentin
Tarantino (QT) giver os ikke bare en interessant hævnhistorie, en nørdet
western eller en film med fandens godt velskrevede dialoger... nej dette er
Tarantinos hyldest til de spaghetti westerns han voksede op med, plus at der er
en god stads blacksploitation i historien også.
Begge plot
måske pænt "straightforward", men hvor Corbucci har en mand der ankommer til
en by med en kiste slæbende bag efter sig, for derefter at tag kampen op imod
en lokal bande der har overtaget kontrollen med byen... så handler Tarantinos
film om afro-amerikaneren og slaven Django, der genvinder sin frihed ved hjælp
af en tysk dusørjæger (som er tandlæge på deltid), og som sammen med sin
redningsmand skal redde sin slavekone ud af hænderne på en små-sadistiske og
ganske ubehagelig plantageejer spillet af Leonardo DiCaprio.
Begge plots
er relative tynde, men QT's version er bare sådan en fed oplevelse pga. den
måde manden skriver dialoger og karakterer på. Godt nok spiller miljøet en hel
del i westerns, men selvom der er gjort noget ud af at bringe os tilbage til
1858, så bruger QT ikke lange tider på at vise os landskaber og westernagtige
melankolske skønheder, nej det handler og hævn, blodige skyderier og skarpe
dialoger!
Filmen vil
også gerne tage debatten op omkring USA's fortid og dens mange skyggesider,
hvor slaveriet helt sikker ligger i top 3 listen over skamligheder, med en
stærk mulighed for at være nummer 1 på denne liste.
QT prøver
heller ikke at gøre filmen intelligent, nej det er jo ikke et stykke
dybdegående teaterstykke som er blevet smækket ind i en film, derimod er
"Django Unchained" et stykke solidt eskapisme, som er underholende,
morsom... men også noget som bør stå som en kraftig "reminder" til alle om
USA's mørke historie.
Teknisk er
filmen ganske smuk og farverne eller kontraster som nogle i fagmunde ville
sige, står flot på et biolærred. Filmen er også ganske blodig, når der endelig
bliver trykket på aftrækkeren og en western kan vel næppe være eller har set så
blodig ud før, end som hér.
Skuespillet
er godt, og især Christoph Waltz og Leonardo DiCaprio gør specielt indtryk...
men der bliver også tid til et par gode cameos af f.eks. Don Johnson og ingen ringere
end Franco Nero som spillede den originale Django tilbage i 1966.
"Django Unchained" er et ´´wonder for the
eye´´! Filmen sprudler at
kreativitet, spænding, bloddryppende pistolskud, mageløse fede dialoger og en
fabelagtig god kemi i blandt de spillende parter. Måske ikke QT
bedste film, men helt sikkert en 6 stjernet oplevelse.
Op på sadlen
kære Tarantino fans... filmen skal ses!
Kender du typen?
Personer der har en reproduktion hængende over sofaen af Monet. Købt i en
plakatshop, hvor rammen er dyrere end maleriet. Det ligner, men det er ikke
ægte. Sådan en filmkunstner er Tarantino. En kopikunstner. Men en pokkers dygtig
og nu og da mesterlig en af slagsen. Manden der er opvokset mellem hylderne
i en videoforretning i godt selskab med alle sine barndoms idoler, har tilsyneladende
søsat den mission, at han vil afdække alle de genre han elskede som teenager.
På samme måde
som nazisterne var omdrejningspunktet i Tarantinos forrige epos, er det denne
gang endnu et (tø-hø) sort kapitel i verdenshistorien vi skal præsenteres for, nemlig
slaveriet. Og igen forekommer emnet ham inderligt ligegyldig, og blot valgt med det
ene formål, at fungere som en skabelon for at fortælle en historie. Hvad der absolut ikke er noget galt i, var det ikke lige fordi der skal presses et par pointer om netop emnet ud mellem flæsket og sidebenene. Django
fremstår på samme tid underlig usammenhængende og især midterstykket truer med at trække alt fremdrift ud af filmen. Vi har måske, når alt kommer til alt, i virkeligheden
lige overværet verdens længste filmtrailer? Masser af små brudstykker af noget
der kunne have været.
Som altid i
QT film er der et farverigt persongalleri, hvor der forekommer en kappestrid
om at få lov at sige nigga flest gange. Kritikken om racisme synes dog
malplaceret med anklagerne om overdreven brug af N-ordet. I stedet burde man
kigge på fremstillingen af den hvide mand. Hvor én enkelt person med lidt god
vilje kan betegnes som et anstændigt menneske. Resten er psykopater eller
sadistiske røvhuller. Vi får også serveret alle de klassiske Tarantino
ingredienser af smalltalk (dog kraftig nedtonet) komiske indslag og over the
top violence. Der er selvfølgelig også blevet plads til den uundgåelige
Tarantino
Foran
kameraet stjæler Christoph Waltz igen-igen billedet. Denne gang dog på en
billig baggrund mod en komplet (tør jeg?) farveløs Jamie Foxx. Kerry Washington
spiller Foxxs usynlige kærlighed som samtidig er historiens katapult. Hun
syntes at have tre opgaver i filmen: Stå i vand til halsen. Ligge nøgen i et
hul og tale tysk - Oh lala hvilken romance vi er vidner til. Dyb, dyb, misundelse
må stå tatoveret hen over panden på Kunta Kinte . Kongen af moderne Grindhouse
er selvfølgelig også med. Fristelsen er simpelthen for stor, selv om manden
ikke ejer et gram talent foran kameraret....but what fuck, bevæger man sig op
over tre timers spilletid, er der jo ingen grund til at være beskeden. Join the fun, her er der plads til alt og alle.
Splat O’meteret
er der traditionen tro skruet godt op for i en Tarantino film. Alle der bliver
skudt, afgiver tre liter blod og ryger fjorten meter igennem luften. Cool? You
bet your ass. Kedeligt efter de ni første gange? Absolut! Problemet med Django
er, at den hurtig bliver gammel og har foruroligende få (om nogen?)
overraskelser gemt i ærmet til os. Og det kan end ikke en lovende start eller
Waltz, der gentage sin rolle fra Inglourious Basterds ændre på.
Recycle 101. Med andre ord: Op på hesten igen Tarantino, vi venter spændt på
hvad kopimaskinen spytter ud næste gang. Mon ikke det bliver med en nigga eller
to på menuen?
....almost there! |
Det går ned ad bakke for ham. Reservoir Dogs, Death Proof og Kill Bill Tumbs up!
SvarSletGlemmer du ikke Pulp?
SvarSlet