Anmeldt af Søren Nielsen
Nordmænd og
Norge er generelt to kikset størrelser. Ikke mindst når talen falder på underholdningsindustrien.
Det var noget med en der råbte DÆÆÆÆÆÅÅÅÅ!…og så en popgruppe der lavede
titelmelodien til halvlunken James Bond film engang i 80’erne. Desuden er de
norske filmperler ikke af en kaliber eller størrelse som gør, at man hverken
skal zigge eller zagge for at undgå dem i daglig tale. Her har Danmark og Sverige
(også) hersket ubarmhjertigt i den nordiske broderkrig. Men alt det ser ud til
at være slut nu. I hvert fald hvis man åbner skodderne til horror genren. For
med bl.a. Ein Zwei Die (Dead Snow) og 2’eren der er lige på trapperne, Rovdyr
og ikke mindst Fritt Vilt serien, så har nordmændene for alvor iklædt sig den
blodrøde førertrøje.
Fem unge mennesker tager op for at stå på snowboards i et mere end øde fjeldområde. Den ene kvæster benet og gruppen må søge ly i et afsidesliggende og (selvfølgelig) forladt skihotel. Det viser sig dog hurtigt, at være et norsk pendant til Hotel California. Du kan tjekker ind, men ikke ud.
Lyder det hele banalt og simpelt og som noget du har set eller hørt en million gange før? Jamen det er det skam også. Slår man op i den store gyserhåndbogs A-B-C, vil man på side 1 kunne finde følgende opskrift:
1. En håndfuld unge mennesker? Tjek
2. Et geografisk isoleret område? Tjek
3. Ingen mobildækning? Tjek
4. Et uheld der tvinger dem væk fra deres oprindelige plan/ryte? Tjek
5. Et tilsyneladende forladt små spooky hus/hytte/hotel de kan søge tilflugt? Tjek
6. En ukendt morder? Tjek
7. En stærk heltinde? Tjek
På den konto er der altså intet overraskende, nytænkende eller sågar specielt skandinavisk over Fritt Vilt - overhovedet. Det er default setting for gyserfilm og kunne uden problemer være opskrift på de første fem hundrede amerikanske af slagsen. Ja, selv persongalleriet i Fritt Vilt er fra lærebogens første kapitel:
Det nyforelskede par som kun har øje for hinanden. Den
handlekraftige pige med den lidt bøvede kæreste (hun kan også være single) og
så selvfølgelig ungkarlen der er leveringsdygtig i dårlige jokes. Men hvad er
det så der gør Fritt Vilt anderledes? Jo, nu skal du høre. Først og
fremmest sproget. Personligt gik der lige 5-10 min. før jeg var akklimatiseret
og ikke længere sad og tænkte: Fuck hvor er norsk da bare et kikset sprog og
råber de ikke snart DÆÆÆÅÅHH? Den får de så pænt betalt tilbage ved at svine
Danmark og danskerne senere i filmen. Tak for det.
Jeg har
faktisk taget mig selv i efter jeg har set en film, og tilfældigvis zappet over
på tv’et fordi klokken tilfældigvis havde passeret midnat og kanalen
tilfældigvis var TV1000 og efterfølgende tænkt: De spiller nu egentligt ikke så
tosset endda i de-der pornofilm. Og hvor er de dog både verbal og fysisk i deres skuespil.
Det kan man da kalde engagement. Hvorfor visse personer altid har så pisse travlt
med nedgøre pornoskuespillere og at de ikke kan spille skuespil, ja det forstår
jeg simpelthen ikke? Konklusionen på det må være, at de mennesker
ser for få gyserfilm. Punktum!
Med andre ord: De fem skuespillere i Fritt Vilt gør det rigtig godt. Ikke mindst Ingrid Bolsø Berdal er fremragende som vores heltinde. Hun fremstår både træfsikker, tæskelækker (på en naturlig måde), handlekraftig og sårbar. Men hele vejen rundt bør der nu løftes på skihuen for indsatsen af de unge mennesker der som gruppe skaber en god synergi filmen igennem. Filmens visuelle touch må man også kippe med de nordiske farver for (når det er andre lande end Danmark der gør noget godt, hedder det Norden). Billedsiden er ramt lige i øjet og det er lige fra de oplagte iskolde panoramaskud til de intime,
Så når alt kommer til alt må dommen være, at Norge stinker knap så meget som det har gjort, og selv om man hiver en gammel og velkendt opskrift frem fra skuffen, ja så kan man sagtens servere en velsmagende ”ny” og frisk ret. Originalitet er ikke et must for at fortælle en god historie. Slet ikke indenfor horror genren, hvor det formalistiske ofte er den vigtigste ingrediens i genkendelse og opbygning af chok effekten og muligheden for at flytte den de par sekunder der netop skaber overraskelsen og gyset. Fritt Vilt er i øvrigt leveringsdygtig i to sequels.
Fritt Vilt 2006
Instruktør: Roa Uthaug
Manuskript: Thomas Moldestad & Martin Sundland & Roa Uthaug
Fotograf: Daniel Voldheim
Medvirkende: Ingrid Bolsø Berdal, Rold Kristian Larsen,
Thomas Alf Larsen, Viktoria Winge, Rune Melby
Ingen kommentarer:
Send en kommentar