Anmeldt af Søren Nielsen
Lad
mig blot afsløre med det samme; Jeg har en svaghed for katastrofefilm. Både den
mere intime slags, hvor folk er fanget i toppen af et højhus på 120. etage og flammerne
slikker dem om anklerne. Og i det modsatte element, hvor de paniske feriegæster på
luksusliner hænger med røven i vejret og tre kilometers dybde venter
under dem. På samme måde er jeg også små pjattet med de såkaldte larger than
life katastrofefilm. De der har en undsluppet militær virus som hovedperson og truer med at gøre et gevaldig indhug i verdens overbefolkning. Eller vulkanen
der har sovet længere end Tornerose og pludselig beslutter sig for at spytte
sin galde ud over den lille hyggelige bjerglandsby, eller selve down town L.A.
De er….hvad er ordet jeg leder efter? Hyggelige!
Katastrofefilm
genren har en del fællestræk med horror genren og hvem ved, måske er det netop dér koblingen
ligger gemt? Ofte finder vi mennesker placeret i situationer hvor panikken regerer
og beslutningen om du skal leve eller dø, ikke længere er din egen. Opbygningen er
som ofte også den samme. Et persongalleri hvor en stor del blot er mødt op for at
dø på en skrækkelig og udspekuleret måde. Den nærmest harmoniske ro, afløst
af en fortættet stemning også helvede der bryder løs. Et andet fællestræk mellem
de to genre er, at der er utrolig meget lort man skal sidde igennem før man finder perlerne. Især nu hvor katastrofefilm
genren nærmest er eksploderet efter at prisen på CGI-effekter er styrtdykket til Aldi niveau.
Da
Jan De Bonts Twister så dagens lys i 96’, var CGI stadig noget forholdsvis nyt
og dyrt, så en katastrofefilm med jordens elementer i centrum var ikke
hverdagskost. På den konto blev Twister da også en kæmpe succes. Faktisk langt større end filmen som
de fleste forbinder med hollænderens navn, den overraskende succes debut Speed.
Twister indtjente næsten en halv milliard dollars world wide og blev Bont's sidste succes i hans relative korte karriere som filminstruktør. Bont havde på samme måde som vores egen Mikael Salomon taget springet fra fotograf til instruktør, efter han havde stået bag kameraret på succeser som Die Hard, The Hunt for Red October, Basic Insticnt og Black Rain. Efter Twister ventede der en dundrende fiasko med Speed 2 også den historiske rædselfulde genindspilning af The Haunting, før karrieren tilsyneladende led et permanent pitstop med fortsættelsen til Laura Croft og Tombraider: The Cradle of Life i 03'.
Bil
Paxton og Helen Hunt spiller Mr. og Mrs. Twister som står over for en skilsmisse. Ikke blot personligt, men også professionelt, da de har brugte det meste af deres
voksne liv sammen på at jage tornadoer. Sammen med et team af tornado entusiaster (hvor man aldrig rigtig bliver klog på hvad de er med for, ud over at sige..WOW, fantastisk og to the max!) har de forsøgt at
kortlægge de destruktive kræfter og samtidig blive klogere på dem, så det på sigt vil være muligt at udvikle et
advarselsystem der giver folk en længere responstid til at komme i sikkerhed når en tornado har dig og din familien på sigtekornet. Hunt i sær, er besat, da hun som den eneste i gruppen har oplevet en 5F (F5, som ikke er en knap på din computer, men den mest destruktive type af tornadoer). Det skete da hun mistede sin far til en. Det tab har givet hende et specielt bånd til tornadoer som gør, at hendes største ønske er at blive slugt af en, have sex med den og genforens med farmand. Så når en eller anden drister sig til at sige 5F, så skal alle i gruppen blive mussestille og kigge med åben mund på hinanden.
Bill
Harding (Paxton) der i mod er trådt ud af vindtunnelen og skiftet karrieren på landevejen
som fuldblods tornadojæger ud for roligere omgivelser som tv-vejrmand. Samtidig skal
han giftes med sin terapeut Dr. Melissa Reeves (Jami Gertz fra The Lost Boys). Det
eneste de nu mangler for at kunne føre den mission ud i livet, er de underskrevne skilsmissepapirer fra hans soon to be ex-wife Dr.
Jo Harding (Helen Hunt). Da Paxton og Gertz indhenter Hunt’s team af wacko
tornadojægere, er der højsæson for twisters og gruppen gør klar til at afprøve
Paxtons design og opfindelse ved første given lejlighed. Paxton har nemlig opfundet en
vaskemaskine fyldt med LOTTO kugler som skal sluges af en twister for der efter
at sende tornadoens dna ned til en computer og vupti, så er man straks voldsom meget klogere på hvordan de opstår
og udvikler sig. Hvis altså teamet kan komme tæt nok på til der er en som gider at bide på.
Team Twister |
Som
den opmærksomme læser sikkert allerede har gættet, så bliver Bill Harding
genforenet med sin eks. Ikke bare som tornadojæger, men også romantisk og det
lykkedes sågar at få en tornado til at spise en vaskemaskine og det hele ender som
man allerede vidste det ville efter filmens første ti minutter. Ingen overraskelser
der. Det ville til gengæld have været en overraskelse, var det ikke endt sådan, da det yderst sjældent er de store overraskelser der lurer i katastrofefilm genren. Det er helt
andre ting der skal sælge varen. Her i skikkelse af et tornadoteam og jagten på
twisters som både kan knurre og brøle - alt efter behov.
Når
Twister aldrig formår at skabe mere opdrift end du kan med en cykelpumpe, så skyldes det
flere ting. Hovedsagligt at vores to hovedpersoner falder fladt på maven, både som par og som
skuespillere. Paxton er eminent i biroller og det er da også der han har høstet
sine største succeser. Han er fremragende i Aliens. putter c'et i cool i Near Dark. Han er god i
Predator 2 og stjæler billedet i True Lies.
En af de få undtagelser mht.
hovedroller er den overraskende vellykkede lille gyser Frailty, som han også
har instrueret. Her bærer han hovedrollen i mål og mere til. I Twister er han til gengæld et spøgelse og giver aldrig den mindste troværdighed til rollen som USA's førende tornadoekspert, som blot ved at stå og kigge op mod himlen og rode lidt i jorden kan forudsige hvor den næste udvikler sig. Hvad skal de i øvrigt med et avanceret alarmsystem, når de har Bill Paxton? Man skulle ikke tro det var menneskeligt muligt, men endnu værre står det til med Helen Hunt hvis korte filmkarriere (den folk kan huske)
toppede i midt 90'erne. Året før var det Kiss of Death, så var det Twister for så at kulminere med As Good As it Gets. Der efter puf, gone with the wind. Hunt
har ry for ikke at kunne genkende en rolle med kød på, om den så bed hende i
røven. Jeg vil tillade mig at påstå, at hun får de roller talentet rækker til.
I Twister overbeviser hun i hvert fald ikke om at det skulle berette til noget
større. Hverken Paxton eller Hunt evner at skabe den mindste gnist af energi i
mellem sig eller i jagten på tornadoerne. Og det er filmens største udfordring.
Team Twister som er med som back-up på sidelinjen, sejler deres helt egen sø og dukker
kun op til overfladen når det er belejligt med en replik eller to og der samtidig er plads i
manuskriptet til det. Primært hvis der skal fyldes lidt baggrundsviden på de to hovedpersoner eller vores viden om tornadoer. Eneste undtagelse er afdøde
Philip Seymour Hoffman, der ene mand prøver at sparke lidt liv ind i gruppen.
Men selv en mand med hans talent kæmper forgæves mod elementernes rasen.
Near Dark - cool as fuck! |
Grundlæggende
er Twisters største problem (ud over skuespillet) at det er mere end svært at
opdrive sympati for de situationer som vores tornadojægere ender i. De opsøger
selv faren og i de fleste tilfælde på så idiotisk facon, at det nærmere ende ud
i et smil og hovedrysten end med hjertet i halsen. Bedst/værste eksempel er da
Paxton vælger at kører off road i en grøft (!), en halv meter ved
siden af asfaltvejen. Fordi? Ja, hvem ved? Filmens tone hiver heller ikke mange point
hjem til scorecardet. Den tager sig selv alt, alt for seriøst i forhold til
hvad den magter og Hollywood videnskaben ender endnu engang i det ufrivillig morskab. Når så samtidig dialogen ikke
hjælper vores i forvejen hårdt udfordreret skuespillere på vej, så er det næsten dømt
til at gå galt.
I en film som Twister er selve tornadoerne selvfølgelig ikke
nok, der skal også være en opposition til de heltmodige videnskabsmænd (og
kvinde) som uselvisk og ulønnet sætter førlighed og livet på spil i menneskehedens navn. Her kommer så Dr. Jonas Miller på banen. Miller er en gammel kollega
og ven, som nu har solgt ud og *GISP* arbejder for et multinationalt selskab (og
dem ved vi jo alle er onde) som betaler udgifterne for ham og hans team af tornadojægere. For
ingen overhovedet skal være i tvivl om at Miller vitterlig er ondskabens selv (og fortjener at blive
ædt af en tornado for sin arrogance og forræderi) så kører hans team selvfølgelig rundt i sorte biler og bærer sort tøj. Miller spilles i øvrigt af Cary Elwes som var
fremragende i The Princess Bride og mindre god i Saw.
Sidder du nu og spekulerer over hvad der blev af den søde og charmerende Gertz fra The Lost Boys (hver eneste gang livet giver mig chancen, så nævner jeg The Lost Boys) som skulle
giftes med Paxton? Så indser hun selvfølgelig at hun umuligt kan konkurrere med
hverken Hunt eller tornadoerne, så hun pakkede pænt sin kuffert og rejste hjem
igen. En afsked som ca. tager 35 sekunder. Herre gud, de skulle også kun
giftes.
Team Twister er har ikke solgt deres sjæl til nogen. Slet ikke Pepsi |
Med
alle disse ting kørende for sig, så kunne man jo godt foran ledes til at tro,
at der lå en lille underholdende og ufrivillig morsomhed gemt i støvet fra
Twister. Det gør der desværre ikke. Det er den ikke dårlig nok til. De
irriterende øjeblikke skygger for de ufrivillige morsomme, som der ellers er en del af. Men desværre ikke nok til at gøre denne Bont succes til en guilty
pleasue af de rigtige sjove. Men nu er der få ting her i livet der er så sort i sort, at der ikke er et enkelt lysglimt eller to at skimte i mørket. Således også i Twister og dem skal du selvfølgelig ikke snydes for.
Lyspunkt 1. Da de besøger Hunts bedstemor og hun serverer kæmpe steaks. Her får jeg altid selv lyst til en.
Lyspunkt 2. Da de holder pause ved en Drive-In som viser The Shining. Kunne de ikke bare have parkeret os der med en balje popcorn og en stor Cola til at starte med. Også hente os igen, når filmen var slut?
Twister 1996
Instruktør: Jan De Bont
Manuskript: Michael Crichton & Anne-Marie Martin
Fotograf: Jack N. Green
Medvirkende: Bill Paxton, Helen Hunt,
Philip Seymour Hoffman, Jami Gertz, Cary Elwes
Ingen kommentarer:
Send en kommentar