Anmeldt af Jes Beier
Kaptajn
Stanley burde tage Charlie og Mike til sit fængsel og
få dem hængt, men det er i virkeligheden Arthur Burns, han vil have fat i, for
det var Arthur, der slagtede en hel familie. Heriblandt en gravid kvinde fra
Stanleys distrikt. Derfor har kaptajnen et forslag. Han vil lade den mellemste bror Charlie gå
fri, hvis han vender tilbage med sin storebrors hoved på et fad. Gør han, bliver
lillebror Mike benådet. Hvis ikke, bliver han hængt om 9 dage! Tre brødre, tre skæbner. Et tilbud.
I den kontemporære filmkunst er det vanskeligt at få øje på innovationerne, men de findes altså og "The Proposition" er et eksempel på, at der kan tilføres originalitet og vitalitet til genrer man - det vil sige jeg - forlængst troede udtømte. Der er ingen tvivl om at uden Sergio Leone og Sam Peckinpah havde der ikke været en film af denne støbning, men der er heller ingen tvivl om, at historien således følger en formel man har set før. Smukke scenerier, dramatiske konfrontationer og intens vold er set tidligere lige så godt i andre film. Hvad er det da, der tilføres her som noget der på (egentlig ret ubestemmelig måde) gør "The Proposition" så forfriskende anderledes?
For mig at se er der to ting der gør sig gældende. På den ene side
emmer filmen af stemning og har et særligt dramatisk kontinuum der går som en
diskret grundtone igennem filmen fra første til sidste billede. Det er svært at
pege på hvori denne konsistens består, men den er der og gør det næsten umuligt
at tage øjnene fra billedtæppet i samtlige minutter filmen spiller. Man
forlader ikke filmen mens den spiller, lige så lidt som man sætter den på
pause. På den anden side er der ikke bare tale om den sædvanlige omgang røvere
og soldater, men om en film der forbinder en stærk æstetisk omhu med en interessant
tematisk vinkling af en periode, hvor lovløshed og civilisation tørner sammen.
Dette vises diskret i to af karaktererne, nemlig Winstones tvivlende kaptajn og
Wenhams kyniske Fletcher, hvis rigide holdning er med til at sætte lavinen
igang. Filmen fungerer også så godt, fordi instruktøren arbejder med kontrasten
mellem det smukke og det hæslige både æstetisk og tematisk, to niveauer der
repræsenteres af kaptajnens skrøbelige borgerliv og de lovløses nomadeliv, to
niveauer der holdes adskilt hele filmen igennem, men som forenes på voldelig
måde i slutscenen. Det er rimeligt raffineret lavet, da det er i
overensstemmelse med filmens grundtema om volden som nødvendig for etableringen
af lovlydighed. Og instruktøren spænder ikke buen mere end helheden kan holde
til, men holder sig stilfærdigt tilbage og hævder på intet tidspunkt at
"The Proposition" - på trods af sin fine periodeskildring - er et
bombastisk episk drama. Det hjælper filmen endnu mere. Slutteligt kan man kun
have beundring for den detaljerigdom som filmen er fyldt af, hvilket tydeligst
ses i omhuen for dekorationerne og props. Derfor er hvert billede sådan set en
ren nydelse fra start til slut, som man bare kan sidde og slubre i sig.
Man
kan kun anbefale "The Proposition" og hvis man generelt er til
genren, så står der et festmåltid og bare venter på at blive indtaget.
The Proposition 2005
Instuktør: John Hillcoat
Manuskript: Nick Cave
Fotograf: Benoít Delhomme
Medvirkende: Guy Pearce, Richard Wilson,
Noah Taylor, Emily Watson, Danny Huston
Instuktør: John Hillcoat
Manuskript: Nick Cave
Fotograf: Benoít Delhomme
Medvirkende: Guy Pearce, Richard Wilson,
Noah Taylor, Emily Watson, Danny Huston
S-u-v-e-r-æ-n film. Fortjener et større publikum.
SvarSlet