Anmeldt af Søren Nielsen
Med Sadomania
befinder vi os i W.I.P (Women In Prison) segmentet og denne Franco variant er kogt på brystbenet af
de legendariske Ilse film. Franco prøver dog på ingen måde at byde ekstremerne
op til dans i deres mest outreret form, men planter solidt fodaftrykket i den bløde
ende af skalaen for hvad der ellers diskes op med af forfriskninger eller nederdrægtigt kvindefjendsk menneskesyn i genren. Alt afhængig af selvfølgelig, hvilken filmbrille der klemmer din næse. Der er en enkel
ufrivillig brystpiercing. En kvinde (den samme faktisk) som bliver…skal vi
kalde det, bedækket af en schæfer? Og så selvfølgelig, de sædvanlige menu variationer over lesbisk
sex, voldtægt, pisk og bitch fight. Og hov, et enkelt krokodille angreb er der sågar også blevet
plads til. Så set i det lys, kan Sadomania lures som en ganske uskyldig
lille sag i det store W.I.P billede. Hvis altså man kan få sig til at klistre det prædikat på genren.
Er brutaliteten og de sadistiske elementer nedtonet, så blinker sleaze faktor meteret til gengæld mørkerødt. For selv for en Franco film,
taler vi altså nudity all around the clock. Der er næppe en scene i Sadomania
hvor der ikke minimum er en topløs kvinde eller to på plads foran linsen. Både
fanger og fangevogternes beklædning er reduceret til et par små shorts og sover de, er det selvfølgelig på ryggen, nøgen og uden tæppe. W.I.P genren kan og er blevet beskyldt for meget igennem tiden. Subtil er ikke en af dem.
Det nygift
par Olga og Mario er på eksotisk bryllupsrejse (som består i at drøne rundt i en lille bil) de vælger at opgradere
spændingsniveauet en tand ved at tage en afstikker ned af en lille sidevej i et
øde grusgrav landskab hvor et skilt (Hacienda Blanca) ellers advarer mod tresspassing.
Fornøjelsen bliver da også af den kortvarig slags for parret, da de nu er i Magda
land! Magda er den obligatoriske og sadistiske campleder som er en fast
ingrediens i alle W.I.P film med en smule respekt for sig selv. Øverst på
trappestigen i dette bizarre hierarki stråler selvfølgelig the one and only, The Queen of Evil, Dyanne
Thornes som den mytologiske Hundjævle Ilse fra SS. Og hvad hun nu ellers har optjent af superlativer og jobbeskrivelser igennem en lang, blodig og mindeværdig karriere.
Ajita/George Wilson |
Magda er selvfølgelig ingen Ilse, men hun placerer sig højt på hitlisten af
udfordrere som vil gøre hende rangen stridig. Rollen som Magda er nærmest ligeså twisted som figuren selv. Hun
vækkes til live af Ajita Wilson, som er født som George Wilson og var
transseksuel. Wilson karriere, som udfoldede sig i 70’erne og 80’erne inkluderede
blandt hardcore porn og Escape From Hell (Kvindefængslet i Sydamerikas jungle).
Hun medvirkede desuden i Fulci’s Contraband. Alle tre film i øvrigt, fra start
80’erne.
Mendoza
engagement i kvindelejren slutter ikke ved disse jagtlege, han holder også af fangernes selskab i levende live. Eller mere korrekt, det gør både han og
Mrs. Mendoza, som nu og da får en nøje udvalgt fange på besøg i herskabsvillaen. Her
forlyster parrets sig så med vedkommende indtil at Mendozas
manglende stiverik gang på gang obstruerer kroningen af værket til hans enorme frustration. Men cirkler er til for at blive brudt, således også for Mendoza, da en fange, bundet til en stol,
bliver onduleret af hans schæferhund. Alt i mens Guvernøren selv forlyster sig
med fruen. Der er simpelthen ikke et øje tørt. Tænk, at der ikke skal mere til for at kurere impotens. Selv om
mirakelkuren måske næppe vil vinde særlig stor udbredelse i resten af verden. Sit Ubu sit! Good dog.
Når pigerne er ”brugt” af The
Mendoza’s sendes de videre i systemet til en slavehandler (spillet af Franco
selv). Som udmærker sig med at være homoseksuel og i en scene bliver ekspederet af
en sort mand. En ironisk og passende straf til Franco og hans ultra konservative og kvindefjendske
syn er der sikkert en del som vil mene. Kuriøst og som en lille krølle på dilleren, så er
det Aija Wilson (Magda) der også lægger kræfter og energi i rollen som den sorte ”bagbords pirat”. Nu blot med falsk overskæg og minus paryk.
Olga, vores nygifte indslag, som vi
næsten havde glemt, fordriver tiden i et stenbrud med de andre fanger.
Her skal de af uforklarlige årsag stå i den bagende sol og hakke
i jorden og nu og da smide en sten op i en trillebøre dagen lang. Dette foregår
selvfølgelig topløs og i et par små cowboyshorts. I solidaritetens navn skal det
dog indskydes, at fangevogterne også er topløse. Den gode Franco forpassede aldrig en
chance for at vise et godt brystparti. Mens Olga hakker løs som en anden Jens Vejmand, planlægger hendes
mand, som blev sat på fri fod ved tilfangetagelsen med ordre om at forlade
landet, sin kones flugt. Den plan eksekverer han ene mand og når lige i processen at knalde
Magna, som senere ender sine dage på brutalvis som den slags skal og bør. Her som
fairtrade krokodille føde.
En sjov detalje, som i øvrigt sætter hele filmens og Franco’s
ånd i relief er, at da Mario er kommet sin unge brud til undsætning og de skal videre i deres
befrielse togt hos slavehandleren, så er hun fortsat topløs under hele
forløbet. Selvfølgelig låner Mario ikke sin halvnøgne kone sin t-shirt. I det
hele taget kan man spore en vis ironisk distance i filmens anatomi, både af den
tilsigtet og utilsigtede slags. Bl.a. kører Guvernørens kone rundt i en lille
rustkasse som man frygter hvert øjeblik knækker sammen på midten. Denne tungen
i kinden approach er samtidig med til at afvæbne filmens brutalitet, der som tidligere
nævnt, aldrig bliver af den helt ekstreme sadistiske karakter, du ellers kan være vidner til i genren.
Alligevel vil
den største udfordring for ”almindelige” mennesker utvivlsomt være at finde en
legitim undskyldning for at se Jess Franco film og W.I.P film i særdelshed. Men har man en skjult guilty pleasure liggende gemt et sted, så vil Sadomania være et godt sted at starte. Her er volden til at overskue og der er mange point at score på sleaze kontoen. Og husk nu, det er kun film børnlille.
Sadomania 1981
Instruktør: Jesus Franco
Manuskript: Jesus Franco & Günter Ebert
Fotograf: Juan Soler
Medvirkende: Ajita Wilson, Andrea Guzon,
Ursula Buchfellner, Antonio Mayans, Uta Koepke
Ingen kommentarer:
Send en kommentar