Politimanden
Howie (Edward Woodward i en af sine bedste roller) ankommer til en
fjerntliggende skotsk ø efter at have modtaget et brev om at en af øens piger
tilsyneladende er forsvundet. Men da han lander på øen er der ikke nogen der
kender hende og kan fortælle ham noget som helst, der kan bringe ham på sporet
af omstændighederne omkring hendes forsvinden. Heller ikke øens leder, den
karismatiske Lord Summerisle (Christopher Lee i en formidabelt
uhyggelig rollepræstation) kan hjælpe med oplysninger. Til gengæld går det
gradvist op for Howie, at der er noget rivravruskende galt i det lille øsamfund
og da han endelig indser den frygtelige sandhed er det alt, alt for sent.
Så
meget om handlingen, der er formet som en traditionel lag-på-lag fortælling,
hvor hver enkelt brik bliver lagt i ro og mag, indtil man til sidst har det
samlede billede. Det er ikke gjort til perfektion, langt fra, og filmen går da
også i stå enkelte steder, men dens detaljerigdom og de små antydninger af
hvilke forhold der hersker på øen kompenserer så rigeligt for de rent
fortælletekniske svagheder den rummer. Faktisk er det en film med så stærke
billeder og en lydside, der hypnotiserer tilskueren fra start til slut, at det
er vanskeligt at sammenligne den med nogen anden film. Man er ikke kun optaget
af hvad politimanden finder ud af, men man bliver også suget ind i dén fatale
mentalitet der behersker øboerne og det på en måde som bedst kan beskrives som
stoflig. Scenerne på det lille gæstgiversted hvor Howie overnatter, er formidable og rummer en intensitet som er ret
uforglemmelig og som samtidigt varsler hvad der senere skal ske.
Vi
fascineres, men viger samtidigt tilbage, da vi ikke til fulde forstår hvad det
er for et univers som betjenten pludselig bliver en del af, men vi mærker det,
som han gør, nærmest som en fysisk oplevelse. Først til sidst da sammenhængen
går op for Howie – OG os – fatter vi
betydningen af alt hvad vi indtil da har bevidnet og erkendelsen af dette er
lige så skrækindjagende som det er isnende logisk. Det sidste kvarter af ”The Wicker Man” hører til nogle af de mest tvetydige og ildevarslende i
filmhistorien, fordi det ikke blot markerer en konklusion, men tillige skubber
os ud over klippekanten uden falskærm.
Men
det er ikke kun som æstetisk virkemiddel, at filmens afgørende øjeblik rokker
ved tilskueren. Det skyldes først og fremmest, at det er en historie om hvad
sanselig og metafysisk bevidsthed er, både på det individuelle og det kollektive
plan, og hvilke konsekvenser det har, når forskelligartede anskuelser pludselig
støder panderne sammen i en tid, hvor rationalitet og naturvidenskab har sat
dagsordenen. Filmen har ikke nøglen til hvilken vej der er den rette at følge,
men viser, at bevidstheden er overladt til et mylder af blindgyder og at der
måske ikke er nogen synlig vej at følge. Heri ligger filmens måske største
chok: at den menneskelige bevidsthed måske når alt kommer til alt ingen
forankring har og aldrig kan få det, med eller uden civilisation. ”The Wicker Man” fucker med din
bevidsthed som ingen anden film før eller siden har gjort det.
Historien
er skrevet af Anthony Shaffer, der
året før havde skriblet ”Sleuth” ned
til Michael Caine og Laurence Olivier og ”Frenzy” for Hitchcock, begge helt centrale film på deres egne betingelser, men
med ”The Wicker Man” skulle Shaffer imidlertid levere sin mest
originale fortælling og det skulle samtidigt blive til en af 70'ernes mest
omdiskuterede og kontroversielle film. Den er instrueret af Robin Hardy som faktisk ikke er kendt
for andet, men som for et par år siden lavede en ny film med titlen ”The Wicker Tree”, angiveligt en slags
fortsættelse, men den tror jeg – ligesom remaket – at vi skal glemme (jeg har i
hvert fald allerede!).
Hvis
man ikke har set ”The Wicker Man”,
så kan man få værdifulde oplysninger om baggrunden for og tilblivelsen af
filmen ved at sikre sig et eksemplar af den på DVD, men vær opmærksom på at få
fat i en af de mange 2- eller 3 disc set der findes, så både biografversionen
OG Directors Cut lander på reolen. De to versioner adskiller sig med 15
minutter og det er et meget afgørende kvarter, hvilket man vil konstatere når
man har set dem begge. Men uanset hvilken udgave man vælger, så hører den
hjemme på enhver filmsamlers hylde, særligt hvis man er til skæve og anderledes
film. ”The Wicker Man” er en af den
sjældne slags film som man ønsker at man havde til gode.
The Wicker Man 1973
Instruktør: Robin Hardy
Manuskript: Anthony Shaffer
Fotograf: Harry Waxman
Medvirkende: Edward Woodward, Christopher Lee,
Diane Cilento, Britt Ekland, Ingrid Pitt, Lindsay Kemp
IMDB
Diane Cilento, Britt Ekland, Ingrid Pitt, Lindsay Kemp
IMDB
Måske verdens mest undervurdere film!
SvarSletVirkelig en underlig men fascinerende film. Se den!
SvarSletDen er et ubestridt mesterværk. Intet mindre.!
SvarSlet