fredag den 28. november 2014

"NBK 94-14"

Anmeldt af Karsten Falkbøll

Et ungt par, Mickey (Woody Harrolson) og Mallory (Juliette Lewis), lever for hinanden og deres hang til vold. Sammen indlader de sig på en "fornøjelsestur" af en række ekstremt blodige mord, der bliver fulgt af den sensationshungrende presse, bl.a. journalisten Wayne Gale (Robert Downey Jr.), der rapporterer om M & M i sit show "American Maniacs". Selv da duoen bliver pågrebet af politiet, øger det kun deres "berømthed", og da Gale laver et sidste interview med dem, vender de det til deres egen fordel.

Natural Born Killers 20 FEDE! År på Bagen? FLaShback tiD!

Oliver Stone 'er manden, der gang på gang har sat sig selv i mediernes søge-lys.. "World Trade Center" - "JFK" - "Nixon" osv. "NBK" lavede han med henblik på, at den skulle fungere som en "Sommer action-film".. altså 'en slags Wham-Bam værsgo!, en lille film fra skuffen, og så videre til næste "Store" projekt... Sådan en slags "venstre hånds arbejde" - lidt lige som da Lars Von Trier lavede "RIGET" til telly, og vi ved jo hvordan det gik!.. "RIGET" er efter min mening sådan ca. det bedste Trier nogen sinde har mostet op. Og her' siger jeg så - "Natural Born Killers" er uden! side-stykke det bedste Stone nogen sinde har klasket op på det hvide lærred.

Så hvad får vi ud af det?... Ja 'det er vel lidt - lige som en "spiller".. det' er mange gange bedre hvis du bruger 'den hånd du ikke plejer, at bruge ;)
"NBK" er skrevet af Tarantino, og det kan ses!.. på en måde 'den perfekte midnats "Grindhouse-film" - uden, at være "Old-School" i sit udtryk. Woody og Juliette spiller op til hinnanden, så det ikke er set mage siden "Bonnie and Clyde"

.. Alle kaninerne er sluppet løs her' inc. de brågede med lange øre. Klipningen er på igen måde "Stone-agtig" - Stone plejer, at være meget skole-ren i sin stil.. Men her 'er der ikke nogen regler!. Alle tænkelige film-formater bliver brugt.. inc tegnefilm. Musiken er Kanonje' udvalgt - Vi lægger ud med "Rock'N'Roll Nigger", og blæser lystigt ind over alt fra "Folk", "Sjælere", og til "Bitch-Rock".

Bonus! vil være, at.. alle 'dem der, først har stiftet bekendskab med "fænomenet" Robert Downey Jr. i forbindelse med "Tropic Thunder", "Iron Man" osv. Kan her' se hvordan Downey Jr. kunne rigtigt, da han stadig var Jacked up på "Uppers and Downers"... Bare tanken om hans figur her' "Wayne Gale" - får mig til at fnise lidt i skæget. - Brilliante! humor.

Og "Volden"?... den er B-uityfull!, den' slags man kun! kan klaske sig på låret af - Vi følger simpelthen 'En kugle fra løbet (med sin helt egen titel-melodi) fløjte hen i mod knuppen på "Fat-kokke-mama"! - stoppe lige' før impact på pande-lapperne af Trunte - så hun kan nå at spærre øjnene endnu! mere op, og se endnu' mere dum ud, før hun skal møde sin skaber.

"Natural Born Killers" er kort og godt 'En af de bedste "Volds-komedier" EVER! - Helt klart på top 5.

Natural Born Killers 1994
Instruktør: Oliver Stone