fredag den 21. november 2014

War of the West

Agent 007 aka. Daniel Craig spiller en berygtet lovløs, som vågner op med hukommelsestab midt i en ørken og et mystisk apparat lænket til sin ene arm. Han finder vej til en lille by, hvor ordensmagten ikke ligefrem byder ham velkommen med fest farver og lagkage. De får dog hurtige større ting at bekymre sig om, da en UFO dukker op og begynder at kidnappe de lokale!

Indrømmet. Cowboys & Aliens var, efter jeg første gang stiftede bekendtskab med traileren, en af de film jeg havde sat snuden op efter. Fin cast og med aliens i forkromet rumskibe i the good old west, lød som et både sjovt, kærkommenen og uhøjtideligt mix vi ikke bliver præsenteret for hver dag. Og med en lidt heldig dossering, ja så kunne dette godt gå hen og blive årets underholdnings basker. Sjovt nok gik det så hverken værre eller bedre, end at jeg aldrig fik den

luret i bifografmørket. Og ved du hvad? Det var der måske en grund til. Anyway, nu blev den så fordøjet på BR i en extended cut mamamia version (som jeg ikke umiddelbart er sikker på, hjælper filmen) og ak ja, det var ikke liiiige det, jeg havde placeret tuden i de højre luftlag efter. Fin, faktisk lovende åbning og habilt skuespil, overskygges desværre hurtigt af en historie der tørster efter at bringe alt for mange elementer og subplots i spil. Filmen burde vitterlig hedde: Cowboy'der & aliens, babes, banditter, kvægbaron, indianer, præst og doktor, plus en lille dreng og vovse. Der er ingen tvivl om, at en større selvjustist, fokus og mest af alt en strammere historie med færre afstikkere i øst og vest, kunne have forvandlet denne bliksag til en af jern og placeret den i godt selskab på hylden ved siden af Back to the Future part III. Sådan skulle det ikke værre.

Cowboys & Aliens 2011
Instruktør: John Favreau
Manuskript: Robert orci