mandag den 3. november 2014

Mit motorsägen spaßt man nicht



"The chainsaws used in this motion picture are real and dangerous! They are handled here by seasoned professionals. The makers of this motion picture advise strongly against anyone attempting to perform these stunts at home. Especially if you are naked and about to engage in strenuous sex"


Anmeldt af Søren Nielsen

Vil du udfordrere din karriere som filminstruktør, skal du blot kaste dig ud i et kamikaze slyngreb med horror-comedy genren. Her flyder ligene side om side i gaderne med de gode intentioner, mens sejrens sødme er mere støvet end FC Midtjyllands pokalskab. At balancere komikken med det udpenslede er en akt som kun få evner og endnu færre har succes med. Når det så endelig sker, ja så er det til gengæld en gave så stor, at julemanden har umanerlig svært ved at få moslet svinet ned igennem skorstenen. I denne udgave af Moviemadness flår vi begærligt gavepapiret af og kigger nærmere på en af undtagelserne. Street sleaze horror comedy dronningen af powertools exploitation film: Hollywood Chainsaw Hookers



På trods af sit umanerlige dårlige ry, så har jeg tidligere ikke tøvet et sekund med at hyldet 80’erne som det ultimative årti. Ikke mindst når det lures igennem filmoptikken. Glemt er kartoffelkure, monopol tv. Foruroligende korte fodboldshorts og bumsecreme. Her er det byttet ud med en slentretur mellem rækkerne hos den lokale videopusher hvor det selvfølgelig var en komplet umulighed at overse kongerækken af velansete 80’er horror titler som The Burning, A Nightmare on Elmstreet, Friday the 13th. Hellraiser, Fright Night, Childs Play, The Fly, The Shining og The Thing. Meeeen der gemte sig også andre perler på hylderne. De knap så velansete. De fedtede. De kantede og de der kun skinnede for alvor, når der var rigtigt lummert. Titler man skulle strække sig lige liiidt længere for at nå. Film som The Beyond, Cannibal Holocaust, Nekromantik, Chained Heat, Maniac, The New York Ripper, City of the Living Dead, Brain Damage, The Exterminator,


Cannibal Apocalypse ogThe House on the Edge of the Park for blot at nævne en solid håndfuld. Sleaze og exploitation genren blev ikke født her, men den voksede sig smuk i koldkrigsskyggen. Samtidig blomstrede comey horror'en som aldrig før. Evil Dead II, Bad Taste, The Return of the Living Dead, Fright Night II, An American Werewolf in London, Re-Animator, The Toxic Avenger, Night of the Cpreeps, Silent Night Deadly Night, The Texas Chainsaw Massacre Part 2 og Street Trash var alle film som angreb den gode smag. Angreb og udfordrede smagsløgene når det kom til afrevne lemmer (og dillermænd). Blottede tarme og ikke mindst var et sucker punch til lattermusklerne. Alt sammen krydret med strittende bryster. En enkelt dusk eller to også selvfølgelig den obligatoriske obskure filmtitel. For hvordan er det menneskeligt muligt at gå uberørt forbi titler som: Chopping Mall, Killer Clowns From Outer Space, Class of Nuke Em' High, Soroity Babes in the Slimeball Bowl-O-Rama, The Slumper Party Massacre, Surf Nazi Must Die, Nightmare Sisters, Women's Prison Massacre også selvfølgelig Hollywood Chainsaw Hookers. Nej, vel? Mission Impossible!  



I Tinseltown er hvis ikke fanden løs, så hans søster. En gruppe (kult skal det vises sig) af ludere har taget skeen (eller rettere saven) i den anden hånd og sprætter nu liderlige mænd op fra top til tå. Politiet afviser pure at der er tale om en sammenhæng, eller sågar mord. Som de udtaler omkring et af moderne til pressen: Der er ingen tvivl om, at han blot snublede da han rengjorde sin motorsav. Midt i dette befinder privatdetektiven Jack Chandler (Jay Richardson) sig. Han prøver at opspore Samantha, en forsvunden teenager (scream queen favoritten Linnea Quigley) som han har mistænkt for at have en kobling til de makabre mord. Fundet af en blodig tændstikæske leder Jacks efterforskning i retning af en lokal stripklub. Her opdager han til sin overraskelse, at Samantha udfolder talentet på de bonede gulve. Samtidig møder han Mercedes (Michelle Bauer) som umiddelbart virker sød og tiltalende på overfalden, men i virkeligheden er dybt forankret i Den ægyptiske motorsavs dødskult som styres med hård hånd af the mad man of chainsaws: Mr. Gunnar Hansen Leatherface fra The Texas Chainsaw Massacre. Og før at Jack kan nå at stoppe så meget som en krøllet dollarseddel i trussen på Samantha eller sukker i tanken, er han snip-snap-snude bedøvet, og finder sig selv bundet i kultens midte og kan nu kun blot afvente The Virgin Dance of the Double Chainsaw! 




Hollywood Chainsaw Hookers er et herligt bizart mix af exploitation, sleaze og film noir. Især den klassike 50'er film noir stil er et overraskende og vellykket touch. Jay Richardsons små lumre og humoristiske voiceover som PI Jack Chandler fungerer ikke bare som løftestang for historiens udvikling, men samtidig som et komisk indspark. Observationerne, konklusioner og ikke mindst fornægtelserne er i ren Philip Marlowe klasse. "I'd stumbled into the middle of an evil, insidious cult of chainsaw worshipping maniacs. I had to wonder if we'd let our religious freedom go too far in this country, or maybe our immigration laws were just too lax". Filmens spilletid begrænser sig desuden til herlige 75. min. og har den lykkelige effekt for os som kigger med, at instruktøren Fred Olen Ray ikke har et sekund at spilde. Faktisk har han ingen skrupler ved at annoncere dette selv (i al beskedenhed) i filmens åbningssekvens: Screenplay Drastically Rewritten and Improved by Fred Olen Ray & T.L. Lankford. I øvrigt er begrænsningens kunst noget som mange såkaldte blockbusters kunne lære en ting eller to af i dag.
 

Mr. Chainsaw aka. Gunnar Hansen fra Island
Her skal (hiiiv o'høj) spilletiden gerne runde de to timer som et minimum. Selv om der kun er plot og historie til det halve. Filmens to andre ingredienser blood n' guts og T&A er sjovt nok lige så i øjnefaldne, for det er nu engang vanskeligt at lave en film med chainsaw i titlen, uden at folk må formodes at komme til skade. Det har nu utvivlsomt også været hensigten fra dag et, at saven skulle spille en stor rolle i denne lowbudget film. Pigerne håndterer dem nemlig med en finesse og tilgang så man kun kan formode at lederen af den ægyptiske motorsavs dødskult er mere end tilfreds med sine mere eller mindre afklædte sexdisciple. For der bliver hverken sparet på blod eller afskårne lemmer. Og selv om en motorsav sjældent kun efterlader et snitsår, så er uhyrlighederne holdt i det humoristiske hjørne. Hvis du altså kan grine af en luder som afdækker sin Elvis plakat med plastic og selv tager badehætte på (som det eneste i øvrigt) før hun skærer en stiverik...undskyld kunde i småstykker. Det kan undertegnet heldigvis. Så med andre ord, der er nok blod i Hollywood Chainsaw Hookers til at fylde depotet i en mellemstor dansk blodbank. På trods af dette befinder vi os mere i Tom & Jerry end i Hostel terræn. For når en hånd skæres af, ja så lander den som den største naturlighed med et fast greb på den nøgne bøddels ene bryst. Lidt godt skal man jo have med her fra.  


Ironman 3: 200 million dollars. White House Down: 150 millioner dollars. The Lone Ranger: 230 millioner dollars. Hollywood Chainsaw Hookers: 50.000 dollars. Tænk hvad man kan få for penge. Eller måske mere korrekt, tænk alt det man ikke kan købe sig til. Med et budget, hvis man kan kalde det det, på beskedne 50.000 dollars, så skal der både en sikker hånd, stor opfindsomhed og kreativitet til for at få ting til at gå op i en højere enhed. Ikke mindst når man kun har fem optagerdage til rådighed. Og skal sandheden frem og det skal den jo, så er det da også langt fra altid dette er tilfældet for B-movie maestro Fred Olen Ray (Bad Girls From Mars, Evil Toons) at tingene lykkes så godt. Men hey, spytter man fire-fem film ud om året og har et CV som allerede har rundet de første hundrede film, så skal der være plads til en smutter her og der. Ikke mindst når vi bevæger os i segmentet af ultra low budget produktioner. Dette er så
heldigvis ikke tilfældet her. Her bliver alle kneb taget i brug for at få enderne til at nå hinanden og det er i sig selv lidt af en præstation, når halvdelen af filmens cast er bevæbnet med motorsave og badehætter. For faktum er, at Hollywood Chainsaw Hookers er en triumf. Ikke blot for sleaze genren og trashy movies generelt, men er et bevis på, at nød lærer øh nøgen luder at spinde og det ikke nødvendigvis er antallet af nuller på checken der ene og alene afgøre resultatet som kommer ud på den anden side. Samtidig er det faktisk en af måske ikke få, men så forholdsvis sjældne film i dette herlige segment som rent faktisk holder hvad titlen lover og det klapper vi stadig i vores små fedtede hænder over her, 26 år senere.


Jack Chandler "A woman picked up the phone. She said she was selling but not a car. Mercedes was her name. Low miles. Build for comfort not speed".
 




Hollywood Chainsaw Hookers 1988
Instruktør: Fred Olen Ray
Manuskript: Fred Olen Ray & T.L. Lankford
Fotograf: Scott Ressler
Medvirkende: Jay Richardson, Gunna Hansen, 
Linnea Quigley, Michelle Bauer, Dawn Wildsmith









3 kommentarer:

  1. Fantastisk anmeldelse. Den skal købes :D

    SvarSlet
  2. Hvor kan man købe den og er den klippet?

    SvarSlet
  3. 80'erne var fantastiske og ja Hollywood Chainsaw Hookers er i dag ude på DVD & Blu Ray uklippet fra f.eks. Retromedia USA og 88 Films UK. Kig f.eks. forbi amazon.co.uk. Jeg så HCH første gang i en klippet VHS udgave fra UK, selv titlen var censureret! Orden Chainsaw var fjernet!. En række af mine favoritter er fra 80'erne: Lad mig i flæng nævne nogle titler ikke nævnt af Søren:
    Flash Gordon, The Octagon, Videodrome, Terminator, Roller Blade, Sorority Babes In the Slime Ball Bowl-A-Rama, Dr. Alien, Cyclone, Class of 1984, The Exterminator, Dead Heat, Hidden, Tremors, Heavy Metal, Crimes of Passion, Terror At the Opera, the list just goes on and on :-)

    SvarSlet